dinsdag 28 november 2006

Bloedbank

Volgende week word ik weer verwacht bij de bloedbank. Op zich niks mis mee, daar kom ik al bijna 20 jaar. Maar wat is daar tegenwoordig aan de hand, vraag ik mij af. Voorheen was dat altijd een gemoedelijke toestand. Om het half jaar werd je gebeld door een vriendelijke dame en maakte je in goed overleg een afspraak om langs te komen. Doneren, koffie, soep of broodje en klaar.

Elke keer als je daar komt, de laatste jaren, is er weer iets gewijzigd in de procedures. Daar heb je zelf geen last van, maar het gaat wel elke keer anders. Daarnaast ging ineens ongevraagd de frequentie omhoog, ik ben er nu wel 4 keer per jaar. En nu ook geen telefoontje meer, maar een oproepkaart. Niks overleg, gewoon komen. Nou ja, ze zeggen wel: "U bent welkom op", maar dat bedoelen ze niet.

Ik denk dat het is misgegaan toen in 1998 'Sanquin' is ontstaan. Kijk eens op hun site en ontdek rare woorden en termen als: 'corporate', 'divisies', 'management team' en 'missie'. Ik begrijp best dat dit allemaal nodig is om de zaak efficiƫnt te runnen, maar de warmte en de menselijke maat is verdwenen. Jammer.

1 opvarenden:

Enno Nuy zei

Ja, de menselijke maat, de warmte, de aandacht - het is er soms wel, maar wordt onderdrukt door managementprioriteiten. Niet alleen daar, maar door de hele zorg heen. Zie bijvoorbeeld de site van Stella Braam of van Presentie, makkelijk vanaf mijn weblog. Groet, M.