zaterdag 11 november 2006

Het zwarte kistje

Ik heb een mooi kistje. Er zitten allemaal documenten en foto's in van mijn overgrootvader (Willem) en opa (Gerhard). Maar ook spulletjes van mijn vader en mij.

Doopkaartjes, contracten, brieven, advertenties en nog meer. Mijn familie weet dat ik het kistje heb, maar de inhoud ervan is inmiddels tot mythische proporties opgeblazen. Uit dit kistje zal ik regelmatig iets inscannen en hier plaatsen. (Niet in chronologische volgorde)

Hieronder een foto van een Aeroplane Stoom Caroussel (met stoomlocomobiel!), gekocht met een partner (J. Jellema uit Franeker) in 1913. Het koopcontract en betalingsrecu zitten er ook bij. Die plaats ik later. Mijn overgrootvader staat trots op de foto, ergens op een kermis in Friesland. Hij was koopman, geen kermisklant, dus het avontuur heeft niet lang geduurd. Hoe het is afgelopen weet ik niet. Ik heb eens gehoord dat het hele zaakje tijdens een transport op één van de Friese Meren (Slotermeer?) tijdens een storm is gezonken. Of het waar is...

Jammer dat de postzegel met datum er af is. De overdracht was 12 augustus 1913. Daarom neem ik aan dat de foto van 3 november 1913 is.

0 opvarenden: