maandag 20 november 2006

Plimsollmerk *

Harlingen is de stad waar ik ben geboren en getogen. We woonden in het centrum en speelden op de havens. Ik heb er mooie herinneringen aan. Het geluid van de misthoorn, de vertreksignalen van de veerboten naar Vlieland en Terschelling. De visservloot die op donderdag (geloof ik) uitvoer. Het lawaai van de scheepswerf. De zandoverslag. En allerlei andere leuke bedrijvigheid die zo'n havenstadje met zich meebrengt.

Nu ik wat meer op het droge woon mis ik die dingen soms wel eens. Gelukkig is Harlingen, en zijn sommige Harlingers, niet erg ver weg. Niet dat ik het hier niet naar m'n zin heb, integendeel! Maar naarmate je wat ouder wordt krijg je gewoon wat meer een hang naar 'vroeger'. Gister sprak ik bij mijn goede vriendin A. onder andere weer enkele Harlingers. Het was een leuke middag. Ik moest denken aan onderstaand merk, een geheimzinnig symbool uit mijn jeugd:

1 opvarenden:

Anoniem zei

Ja Tagelus, dit merkteken zou handig zijn voor alle schepen. Kun je op het starteiland goed zien A.wie genoeg bier en overige proviand aan boord heeft geladen.B. bij flitsjes kun je zien wie onmiddellijke hulp nodig heeft na het opslaan. C. het zou ook op voorhoofden van mensen kunnen staan want als je goed op z'n merk ligt ben je een persoontje die goed in balans ligt. Fijne dag!!