woensdag 27 december 2006

Opa (kistje 4)

Ik moet toch even wat meer vertellen, naar aanleiding van de foto van gister. Mijn opa staat hier op de foto met zijn vrachtwagentje, daarmee reed hij in de wijde omtrek van Harlingen met zijn spulletjes langs de boerderijen. Dat was wel handig voor mij, als jonge jongen. Wanneer we gingen eieren zoeken in het voorjaar (we vonden nooit wat, maar het slootje springen was erg leuk), raakte je wel eens aan de praat met de boer. Die wist dan altijd wel wie mijn opa was, en dat was soms best handig!
Hij had hier op de foto zijn winkeltje, daarnaast was "Bakkerij het Uivernest", J. Bijlsma. De vrachtauto is een Hotchkiss, volgens mij gemaakt tot eind jaren '50. Het pandje zag er later beter uit, achter die raampjes boven heb ik wel gelogeerd.
Op de stoep staan laarzen en een kippenvoerbakje. Tegen de gevel, achter de vrachtauto, staan polsstokken en op de vrachtwagen ligt een ladder.Ik kan niet lezen wat opa hier nu precies heeft ingekocht. Ik denk: "4 Vapona Strips" (waren dat niet van die gele anti insectendingen?) en "3 Kg. Koper ..."

5 opvarenden:

Anoniem zei

Wat leuk dat je dat soort dingen nog hebt! Ik kan eerlijk gezegd ook niet zo goed wijs worden uit het handschrift en weet al helemaal niet wat het betekent. Iemand anders opties?
Groetjes, S.S.

Enno Nuy zei

Klopt Gerhard, zo'n gele akelig vettige strip die je uit een soort van diarolletje trok en dan ophing (niet aan de muur) en waar vliegen als het ware levend stierven. Raar begrip, 'levend sterven'.

Gerhard zei

@S.S.: Leuk hé? En ik heb nog veel meer. Kan ik voorlopig wel even mee vooruit.
@Marius: Vieze dingen waren het. En ook heel ongezond. Vandaar dat je ze, denk ik, niet meer ziet.

Anoniem zei

Koper-Bayer, een bestrijdingsmiddel

Gerhard zei

Dank! Weer een raadseltje opgelost.