zaterdag 30 december 2006

Terugkijken

Terugkijken is echt iets voor deze tijd van het jaar. Maar eigenlijk doe ik het regelmatig. Evalueren waar ik mee bezig ben en nadenken of het zin heeft er mee door te gaan. Ik ben niet iemand van gewoontes, tradities. Hoelang ik dit bloggen (en met deze frequentie) vol kan houden valt nog te bezien. Net als dingen verzamelen, ook niks voor mij. Maar soms is het moeilijker met iets te stoppen dan er mee door te gaan.

Jarenlang heb ik met een paar vrienden oliebollen gebakken op oudjaarsdag. Voor hun een traditie, voor mij elk jaar weer opnieuw een beslissing: wel/niet. Maar omdat het toch wel leuk was, elk jaar bewust voor wél gekozen. Vriend B. had op een gegeven moment kennis L. meegenomen, omdat die maar wat alleen stond te bakken.

Afgelopen jaar bleek vriend B. het spoor volledig bijster. Al jaren, het verklaart zijn soms bizarre gedrag. Maar naar buiten toe toch altijd de schijn ophouden, hij bleek er erg bedreven in. Ik vermoed dat hij zelf ook in zijn schijnwereld gelooft. Jammer dat het lijntje vriendschap onverwacht erg dun en breekbaar bleek. Morgen bak ik voor het eerst in bijna 20 jaar weer in m'n eentje oliebollen, en dat was niet eens míjn beslissing.

6 opvarenden:

Anoniem zei

Nou je bent niet helemaal alleen hoor wij helpen ook wel mee haha.

Gerhard zei

Gelukkig maar!

Anoniem zei

Hoe gaan jullie het doen met Axel of heeft ie geen last van de vuurwerk knallen ??

Enno Nuy zei

Maar liet je het als het ware maar gebeuren, dat zelfbedrog van B en dat hij van de rails ging? Was nabijheid onmogelijk geworden?
Ik hoop dat de oliebollen goed van smaak zijn en dat het niet jouw beslisssing was die te bakken, dat duidt toch ook op vriendschap, waarschijnlijk veel sterker. Een goede jaarwisseling morgen Gerhard.

Gerhard zei

@Karin: Het is tot nu toe erg rustig, (nog) geen carbid in het dorp. Sinds eergister hebben we kalmeringstabletjes in huis, maar nog niet nodig gehad. Dat komt morgen wel. Axel wordt de laatste jaren erg zenuwachtig van knallen en onweer.
@Marius: B. is onbereikbaar geworden. Ook voor zijn naasten. Erg lastig en ingewikkeld allemaal.
We bakken al jaren ook voor familie en vrienden, een klein gedeelte houden we zelf. Is dus lastig stoppen ;-) Maar ook heel leuk om te doen.

Prettige jaarwisseling!

Anne-Marie zei

Ha Gerhard, ik heb een link naar je blog op de mijne gezet hoor! Weet eindelijk hoe het moet.
Fijne jaarwisseling!
Wij gaan vanochtend oliebollen eten op een watermolen in de Onnerpolder, superbollen en een superlocatie