zaterdag 20 januari 2007

Aldi

De Aldi op zaterdagochtend. Als er íets is om depressief van te worden, is dát het wel. Maria vindt het vervelend in haar eentje boodschappen te doen. Vaak gaat ze samen met haar moeder, maar wegens de weersomstandigheden van afgelopen week gingen we weer eens gezellig met z'n tweeën op pad.

Als je dan je kar vol hebt, zitten (bij mij tenminste) de harde, zware dingen onderin en de lichte, zachte dingen bovenop. Bij de kassa levert dit een gigantisch logistiek probleem op, want ook na het afrekenen wil ik het zo in mijn kar hebben. Dus moeten de lichte dingen achteraan op die meterslange band en de zware dingen vooraan. Wachten tot de band leeg is, is geen optie. De strenge blikken van de haastige moeders achter mij manen mij tot spoed. Waarom gaan die eigenlijk niet doordeweeks, wanneer de kinderen op school zitten? Net als al die langzaam vooruitschuivende oudjes. Ook last van het weer gehad zeker.

Ik begin de band te laden, maar het brood en al het andere waarvan ik niet wil dat het geplet wordt komt het eerst uit de kar. Terwijl de band met rukjes vooruit schuift, raakt mijn zorgvuldige planning continue overhoop. Zachte dingen terugduwen, zware dingen er snel tussenzetten, voordat het gat weer verschuift. Op het laatst voel ik me een jongleur, met al die spulletjes. Maria kijkt van afstand geamuseeerd toe, achter mij de indringende blikken. En dan die doodse stilte, het zweet parelt me tussen de schouderbladen. Ik voel me opgejaagd, volgende keer maar zonder jas naar binnen. Te warm en zit me steeds in de weg. Grrr.

Het is weer gelukt. En het afrekenen maakt weer een hoop goed. Nu eerst even een lekker bakje koffie, dat hebben we wel verdiend.

6 opvarenden:

Enno Nuy zei

Zeer herkenbaar Gerhard. Ik deed alle zware spullen achterin, ahw tegen de rugleuning vh karretje en al het lichte voorin want voor de rest wenste ik precies zoals jij de nodige voorzichtigheid. Mijn grootste irritatie was dat je het razendsnel van het kleine stukje na de kassa weg moest halen. Daarna dat men bij de Aldi ook op zaterdag met die grote voorraadkarren door de smalle met dozen volgepropte gangetjes wil.
Het lieflijke zinnetje is, dat Maria geamuseerd toekeek en je liet doen zoals je het wilde doen. "Zo is mijn man. Ik hoef niet in te grijpen."
Een goed weekend.

Gerhard zei

Haha, ook dat van jou is zeer herkenbaar! En je hebt goed geïnterpreteerd! Prettig weekend.

Gonda zei

De Aldi in Leeuwarden? Die bij het afgebrande winkelcentrum? :-)
Waar ik woon hebben we geen Aldi, maar wel een Lidl. Het enige fijne daar is inderdaad het afrekenen.... Verder kom ik er liefst zo min mogelijk.

Gerhard zei

Nee, ik woon vlak bij Sneek. En daar gaan we naar de Aldi (één van de drie!). Ons dorp is zo klein, daar is niks. Ik kom ook niet echt graag in de Aldi, maar voor de 'bulk'inkopen wel heel voordelig...

Anoniem zei

Ik ga het liefst, of heel vroeg op zaterdagochtend (maar das lastig want komt in de war met uitslapen) of door de week. Ben nml wle eens een middagje of ochtendje vrij. Die over ik er dan aan op om maar niet op zaterdag te hoeven. Overige supers zijn ook al niet te harden op zaterdag. We gaan dan nog wel eens later (zo rond 6 uur) maar dan is het brood op. :(

Gerhard zei

Oh ja, brood op. Ook al zo vervelend. Soms al om drie uur.