zaterdag 13 januari 2007

Het zwarte kistje (5)

In Harlingen is het Lanenkaatsen een bekend begrip. Straatkaatsen wordt het ook wel genoemd. Het is een variant op het normale kaatsen, omdat de ruimte voor het perk beperkt wordt door de straat. Ook wordt er met een grotere en zachtere bal gespeeld. En omdat de straat waar het plaatsvindt de Lanen heet, heet het in Harlingen dus Lanenkaatsen.

Wij woonden in een straat om de hoek, de Kleine Bredeplaats. En ja, er is ook een Grote Bredeplaats. Wij schreven zelf trouwens altijd Breedeplaats, dat hierover verwarring bestaat blijkt uit onderstaand lot. Het staat er met beide schrijfwijzen op. Je kon volgens dit lot ook een ABC-fiets winnen. ABC-fiets was jarenlang synoniem met vouwfiets, volgens mij.

Even terzijde, maar over Rudi Hinrichs valt ook nog wel wat te vertellen. Onze buurman, Kuipers, had een fietsenwinkel. Een heel mooi ouderwets zaakje. Wij speelden er wel. Op een dag had hij een knecht, eerdergenoemde Rudi. Het heeft niet lang geduurd of Rudi begon om de hoek een eigen, veel modernere, fietsenzaak. Met ook brommers! Wij waren natuurlijk loyaal aan onze buurman, dus was Rudi de vijand. Het is wel weer goed gekomen hoor! Overigens had buurman ook twee leuke blonde dochters, Eva en Renske, een paar jaar ouder dan ik, ze zullen nu rond de vijftig zijn. (Update: Rudi heeft de fietsen aan de wilgen gehangen, hij heeft in de panden nu appartementen).

Terug naar het kaatsen. Een week vantevoren werden de lijnen voor dit raadselachtige spel op straat gekalkt. Ik liep hier altijd langs, op weg naar de lagere school. Leuk was dat, als die lijnen er ineens weer stonden. Begrijpen doe ik kaatsen nog steeds niet, maar het was altijd erg gezellig. Na afloop was er dan het Cabaret vanaf het Harmoniebalkon, met bekende artiesten. Ik kan mij dit allemaal nog erg goed herinneren, het lot stamt uit mijn jongensjaren. Ik denk dat ik er dit jaar maar weer eens ga kijken, 18 t/m 22 juni. Even in mijn agenda zetten.

1 opvarenden:

Enno Nuy zei

Ja, onthouden, en dan even een terugblikje naar het kistje van toen, het kistje dat bewaard is. Hoe anders zal het nu zijn, ruim veertig jaar later.