zondag 14 januari 2007

Yachtvision

Groen en geel erger ik me aan Yachtvision, een programma van RTL4. Gister voor het eerst in lange tijd weer eens gekeken. Wie hier wel eens vaker komt weet dat ik wel een bootjesmens ben. De materie zou mij aan moeten spreken.
Boten zijn er voor alle lagen van de bevolking, maar dat weten ze niet bij Yachtvision. Als ze dat wél hadden geweten had het programma misschien wel Bootjesblik geheten. Of zo. Maar het enige dat je daar ziet zijn sloepen, sloepen en sloepen. Oh ja, en af en toe een giga-zeilschip of idem motorboot. Omdat hier klachten over kwamen hadden ze nu ook iets goedkoops, een consoleboot. Je reinste gekaanstekerij. (Dit woord komt nu 90 keer voor op het internet. Is 'de gek aansteken' soms een Friesisme? Niets Fries is mij vreemd.)

Misschien zijn er wel te weinig bootjesprogramma's op TV en verwacht ik teveel van RTL4. Maar waarom niet eens gewone betaalbare kajuitboten van acht meter, of een kruiser van negen. Voor de meeste mensen al duur en groot genoeg. En laat behalve allerlei zakenlieden of gepensioneerden met een teveel aan geld en vrije tijd (het zij ze gegund) ook eens gewone mensen kiezen uit gewone boten. Leuke scheepjes, waarvan we op het water zoveel tegenkomen. Helaas, dit zal nooit gebeuren, want deze mensen zijn niet interessant voor de sponsors van het programma.
Als je dan toch met een 'boat from hell' moet komen, doe het dan goed. Neem dan bijvoorbeeld iets als deze, de blikvanger uit 'the Island'. Komt, heel toepasselijk, in een nachtmerriescène voor. Alleen zonde van die lullige vlaggetjes op het achterdek. Binnenkort zal ik hier eens schepen plaatsen die ík nou mooi vind. Ook niet altijd kleintjes, maar wel veel smaakvoller dan de strijkijzers en tupperware van RTL4.

De 118 Wallypower (35 meter!)

4 opvarenden:

Anoniem zei

doe mij die bovenste maar... a.u.b.

Enno Nuy zei

Hier heb ik geen verstand van (hoeft ook niet), vaar wel graag mee op een mooi schip, zolang het maar geen "goudmijn" is.

Gonda zei

Toch, als ik er langszap, kijk ik er graag naar. Maar dan meer in de zin van: hoe varen rijke mensen :-) En zo is het denk ik ook bedoeld. Het is geen informatieprogramma dat leuke, betaalbare 'bootjes' laat zien.

Gerhard zei

@Goentah: Nee, inderdaad. Jammer dat er geen programma is dat het échte bootjesgevoel laat zien. Zoals bv. Campinglife.