vrijdag 23 februari 2007

Misthoorn

Op het eind van de Zuiderpier in Harlingen bevindt zich de misthoorn. Als het mistig is, is het meestal ook heel erg rustig weer. Omdat wij in de binnenstad woonden, hemelsbreed nog geen kilometer van het ding af, leek het soms alsof hij bij ons op zolder stond. Toch was het niet vervelend, het hoorde erbij en gaf ook een bepaald soort rust. Als het mistig is is het net of die misthoorn nog in mijn hoofd klinkt.

Afgelopen winter ben ik eens naar Harlingen gereden, alleen om naar de misthoorn te luisteren. En er even heen te wandelen. Ik kreeg (of had) zowaar een beetje heimwee.

Als jongens hadden we geen flauw idee waar de misthoorn stond. Dus ben ik met mijn schoolvriendje op zoek gegaan. Hadden we eerst de verkeerde pier te pakken, maar die was in die tijd niet zo lang als nu. Fietsend was het goed te doen. Uiteindelijk hadden we'm te pakken. Het benaderen was spannend, niet alleen vanwege het enorme kabaal, maar er waren onvoorspelbare periodes van stilte. Je schrok je dood als hij ineens weer loeide!

De misthoorn bestaat uit een grote klankplaat met twee gaten er in voor de luchthoorn. Nieuwsgierig als we waren, vroegen we ons af hoe dat werkte. Blies hij nou, of zoog hij lucht aan. Het werd tijd voor een experiment met een poetslap die we ter plaatse vonden. Onder een lange loei gooiden we de lap voor het onderste gat, in de stellige overtuiging dat hij blies. Helaas, het onderste gat zoog de lap zo naar binnen! Een gesmoord loeien en grote schrik was ons deel. En ook wel een beetje paniek, we kregen al visioenen van gestrande schepen en politie die ons aan het begin van de pier zou opwachten om ons te arresteren.

Gelukkig konden we de poetslap uit het gat krijgen en ik denk dat niemand ooit is opgevallen dat de misthoorn wel erg lang stilbleef die ochtend. Er stond tenminste niets in de krant.

4 opvarenden:

Anoniem zei

Ja, hoe leg je zoiets nou uit aan de politie?
Dat ze tegenwoordig nog misthoorns nodig hebben. Heeft niet elk schip een radar dan? (Ik heb geen verstand van scheepvaart. Dat heb je inmiddels wel begrepen. Je zou mij zelfs wijs kunnen maken dat vuurtorens gebruikt worden om schepen te waarschuwen. Tsssss.)

Gerhard zei

Nee, niet elk schip heeft radar. Maar met GPS wordt de funktie van de misthoorn inderdaad wel een beetje overbodig.

Anoniem zei

Als je diep in het land woont, heb je er geen notie van, nooit een misthoorn gehoord. Toch is het voor op je boot misschien wel leuk Gerhard je er een aan te schaffen: een messing blaasmisthoorn (mooie vorm) kost slechts 14.95. (Pure nostalgie.)
Overigens was De Misthoorn vroeger een een antisemtisch sensatieblad, de meest virulente scheldperiodiek ook.

Gerhard zei

@Marius: "'t is stil hier", van Slauerhoff hierboven heeft voor mij verschillende betekenissen. Ik wou maar geen negatieve associaties aan 'mijn' geliefde misthoorn plakken. We hebben een hele mooie volle scheepstoeter, afgelopen weekend nog gebruikt om even de aandacht te trekken van kennissen die aan het water wonen.