maandag 16 april 2007

Racemanagement

Het eerste jaar dat mijn dochter zeilde, als fokkenist, deden ze mee aan het 'racemanagement' weekend, zonder dat wij een flauw idee hadden waar dat over ging. Want het woord in combinatie met wedstrijdzeilen vertelde mij niet zoveel. Wel herinner ik mij nog dat het een wat gek zeilweekend was.

Inmiddels weten we dat het gaat om een practicum gecombineerd met een test of examen voor wedstrijdcomitéleden in opleiding. Ze komen uit het hele land, kennen elkaar niet, zijn niet op elkaar ingespeeld en moeten dan ook nog wedstrijden 'managen'. Op zich al reden tot menig zweetdruppel. De KWS stelt de faciliteiten beschikbaar, de Flitsclub combineert het met een training en stelt dus de zeilers beschikbaar, en zo is iedereen blij.

Reken maar dat een twintigtal Flitskinderen, en nog wat zeilers uit andere klassen, het een onervaren wedstrijdcomité heel lastig kunnen maken. Ook krijgen ze bepaalde opdrachten om het comité eens flink aan de tand te voelen. Na afloop worden de protesten openbaar behandeld, wat voor sommige kinderen ook een hele, nieuwe, ervaring is. Ik weet zeker dat de wedstrijdmanagers een enerverend en leerzaam weekend hebben gehad. En de kinderen hebben veel plezier gehad maar ook heel veel geleerd.

6 opvarenden:

Anoniem zei

Een soort scheidsrechterscursus met practicum dus ?

Gerhard zei

inderdaad!

V@nM@n zei

Daar had ik ook nog nooit van gehoord...

Anoniem zei

En jij en Hella zijn er het hele seizoen druk mee, hopelijk een heerlijk zeilseizoen met tussendoor andere tochtjes met Maria op de Tagelus. Voor weblogs heb je amper tijd meer Gerhard.

Gonda zei

Oef, ze worden dan wel gelijk in het diepe gegooid! De theorie meteen in de praktijk brengen.

Ben jij ook actief in het wedstrijdcomité?

Gerhard zei

@V@nm@n: Ik ook niet. Dit is iets waar je alleen toevallig achterkomt. Of als je in de wedstrijdzeilorganisatie zit.

@Marius: Gelukkig zijn er nog de werkdagen om even te suffen, af en toe. Of de snipperdagen, zie morgen.

@Goentah: Nee, niet in het wedstrijdcomité. Dat is echt iets voor (ex)wedstrijdzeilers. Maar Maria en ik zijn momenteel wel actief in de Flitsclub. Met kinderen en zeilen bezig dus. En dat is ook heel leuk!