woensdag 25 april 2007

Treinstress

De forensentrein is altijd druk, dus heb je niet echt voor het kiezen waar je gaat zitten, of wie er naast je komt zitten. Ik schuif aan bij een vriendelijk uitziende dame, die ogenblikkelijk op driftige wijze het tussenleuninkje naar beneden doet. Ik ben bang dat ik op dat moment al weet wat voor vlees ik in de kuip heb. “Goedemorgen”, zeg ik vriendelijk, ik krijg een vriendelijk knikje terug. Tot zover gaat alles goed.

Ervanuitgaand dat ze het tussenleuninkje ergens voor nodig heeft, leun ik iets de andere kant, de gangpadkant, op. “Meneer?”, vraagt ze na een paar minuten, “zou u iets op willen schuiven?”. Ik schiet in de lach, ik kan het niet helpen. “Waarheen dan?” vraag ik lachend, ik hoop dat ze een grapje maakt. “Ik meen het!”, roept ze uit. "U neemt veel te veel ruimte in!"

Nu ben ik van redelijk normaal postuur, ietwat overgewicht, of misschien best wel, maar toch niet zo dat ik er anderhalve zitplaats voor nodig heb. Volgens mij blijf ik zelfs binnen de mij toegemeten ruimte, ook nadat die verkleind werd door het leuninkje. Omdat ik niet aan het onredelijke verzoek kan voldoen en ook wel wat ervaring heb in dezen, besluit ik het er maar bij te laten. “Mevrouw, dat gaat niet”, zeg ik en doe er verder het zwijgen toe.

De rest van de reis is het een geblaas en gezucht en geduw en gedraai van jewelste. Ik heb mijn ogen dicht en probeer aan oceaanbrandingen en ruisende bossen te denken. Zelf ben ik redelijk onbeschadigd in Leeuwarden aangekomen, mevrouw waarschijnlijk iets dichter bij een hartinfarct.

11 opvarenden:

Anoniem zei

Nou ja zeg!!! Het idee!!

Je had haar ook op schoot kunnen nemen!

Gerhard zei

@Ingeborg: Ik moet er niet aan denken!

Anoniem zei

"Ik verlang naar witte jagende wolken en hoogopspattend schuim..., zie daar gaat de Tagelus, vreedzaam en voor niets beducht ...", waar anders kun je nog aan denken als je leunend naar het gangpad een soort zenuwenoorlog moet doorstaan van een misantroop.

Anoniem zei

Misschien had ze last van claustrofobie. Denk ik dan maar.

Anoniem zei

't zal de warmte wel wezen of het gebruik om iedere dag even tegen iemand aan te zeuren. ;(

Anoniem zei

Die mevrouw mocht vroeger vast geen stift of ander gereedschap ter grensmakering, zodat haar broertje altijd haar landje inpikte, zijn bed teveel op haar terrein schoof en meer dan de hem toebedeelde taart opvrat.

Anoniem zei

Jezus, Gerhard... je kan toch wel 'n stukje opschuiven...
lomperik.

Anoniem zei

Jeetje, zo klein zijn die stoelen nu ook weer niet. Of had de dame een beetje meer last van overgewicht waardoor ze zelf iets te veel ruimte in beslag nam?

V@nM@n zei

Prachtig, ik was wat dichter bij gaan zitten, maarja dan zat de leuning weer in de weg...

Anoniem zei

Hahahaha! Om dit stukje moet ik erg lachen :)

Anne-Marie zei

Die ruimtebehoefte heb ik alleen in bed.. Jammer voor de wederhelft die na de welterustenknuffel of variatie daarop altijd moet oprotten naar zijn 1/4 van het bed omdat ik "ruimte nodig heb"