donderdag 31 mei 2007

Push the mountain

Woensdagsavonds heb ik altijd mijn TaiChi uurtje. Bij onze sportschool wordt evenredig aandacht besteed aan drie 'onderdelen' van TaiChi: Martial-art, Body-art en Healing-art. Er wordt onderwezen volgens de methoden van Dr. Shen Hongxun. De Body-art spreekt mij het meest aan, het lopen van de vormen. Hoe langzamer hoe fijner. Je kunt je dan helemaal concentreren op de precieze uitvoering van alle bewegingen. Alleen daar mee bezig zijn, je hoofd helemaal leeg maken.

Gisteravond was het na één keer de vorm lopen tijd voor Healing-art: QiGong. We hebben twintig minuten 'Push the mountain' gedaan. Dr. Shen doet het op het plaatje voor. Een statische, maar zware oefening (vind ik), gericht op het op gang brengen van gezonde Chi stromen. Ik moet zeggen dat ik als nuchtere Fries, scepticus en techneut, wel eens wat moeite heb met deze concepten. Maar ik geef me er aan over, doe er serieus aan mee. Probeer er open voor te staan.

Maar wat je er verder ook van vindt, het is in ieder geval heel prettig en minder hysterisch dan 'spinning' of dat soort zaken. Ik heb flink tegen mijn mountain gepushed en voelde me er heel goed bij.

11 opvarenden:

Anoniem zei

Dat kan ik me voorstellen Gerhard; er is veel in het leven dat we van ons willen wegduwen terwijl het soms niet van zijn plaats kan komen.

Anoniem zei

Volgens mij hoort dat het concept 'vanuit stilstand bewegen' niet echt bij de westerse sportopvatting. Daarom voelt het ook zo vreemd.
Wij hollen liever achter ballen aan of zoiets.

Ik doe nu ook Qigong omdat het voor mijn rug schijnt te helpen en ik vind het wonderlijk; hoe zwaar het kan zijn en hoe verschillend het per keer kan voelen. (de les is in feite op dit eigenste moment, maar vandaag spijbel ik, ik ga vanmiddag wel voetballen:)

Gerhard zei

@Marius: Precies, het is dan ook niet alleen goed voor het lichaam, maar ook voor de geest!

@Jowi: Ik vond het in het begin een beetje oude mensen gymnastiek. Het tegendeel is waar! Ik ben inmiddels helemaal verlost van wat vervelende schouderklachten en ben zelfs hier en daar iets leniger aan het worden. De oefening van gister voel ik nog!

Het is eigenlijk ook niet iets om een paar jaartjes te doen, het moet onderdeel worden van (de rest van) je leven. Ik ben er wel van overtuigd dat je er gezonder oud van wordt.

PS: Ik spijbel ook wel eens... ;-)

Anoniem zei

Bewust bewegen is gewoon lekker. Met of zonder filosofie, dat moet iedereen zelf weten.

Gerhard zei

@aargh: Zeker, bewust bezig zijn met je lichaam, body art, is heel prettig. Maar een leuke filosofie erbij over energiebanen en -omloop geeft het wel een extra dimensie.

Gonda zei

Ik doe én aan spinning, én aan Tai Chi en geniet van beide! Je kunt het ook niet echt met elkaar vergelijken, het is als appels met peren vergelijken!
Wij lopen de 24 form, yang style. Zegt je dat wat?
Ik heb ook op woensdagavond mijn Tai Chi uurtje, en kom er ook helemaal relaxed vandaan.

Anoniem zei

leuk dat je dat doet, hier heb je in de zomer grote groepen mensen die dat met z'n allen doen in het park.

V@nM@n zei

Gewoon bewust bezig zijn met je lichaam levert meestal de beste resultaten op. De een doet dat met een risico sport en de andere heel ontspannen. Met mijn blessure momenteel is het risico gedeelte volgens mij verleden tijd... wie weet.

Anoniem zei

Ik heb een tijdje elke dag Chineng gedaan (toen had ik rsi). Misschien moet ik dat weer eens oppakken want ik voelde me daar ook heel goed bij.

Gerhard zei

@Goentah: Dat zegt me wel wat, wij doen ook yang style. Maar volgens mij de complete long form. Hebben we het nooit zo over gehad, onze 'meester' vindt reizen belangrijker dan aankomen ;-)

@Esther: Dat lijkt me ook leuk om te doen, volgens mij hebben we dat hier niet. Zouden we eigenlijk eens moeten regelen.

@V@nM@n: Frozen shoulder is heel vervelend. Straks ook maar aan de TaiChi!

@Kaat: Dat is ook Qigong. Die Chinezen weten wel wat goed en prettig is. Ik zou er weer heengaan als ik jou was. Heerlijk.

Gerhard zei

@Goentah: Wij doen de Yang Shi 43 vorm.