maandag 14 mei 2007

Woord van de dag

Aanlichten

(Ik weet niet waarom, maar dit aanstellerige woord irriteert me mateloos, misschien helpt dit).

14 opvarenden:

Anoniem zei

hooghartig ook nog -- gebruikt worden en niet in van Dale staan!

Gerhard zei

Ik vermoedde het, had wel even in het groene boekje gekeken. Daar stond het wél in. Maar eigenlijk is het dus een illegaal woord. Gelukkig maar.

Anoniem zei

Geen idee. in welke context word dit woord gebruikt dan? (B hangt weinig met ballen om vermoedelijk)

Anoniem zei

Hihi, ik dacht eerst dat je Woordvandedag bedoelde. Dat vind ik namelijk een heel erge!

UITlichten vind ik trouwens wel mooi.

Gerhard zei

@Branwen: Ik las het in de nrc next van vanochtend, op pagina negen. (Ik miste de trein en dan koop ik meestal even een krant om het half uur wachten te overbruggen). Het gaat over het markeren van de brandgrens (bombardement 1940) in Rotterdam. Het is kennelijk architectenpraat.
"het aanlichten gebeurt in het kader van Rotterdam Architectuurjaar 2007"

@aargh: Uitlichten is inderdaad veel beter. Maar dat doe je wel met de lichten aan! ;-)

Anoniem zei

nooit van gehoord!

V@nM@n zei

Bijlichten kan ook nog. Is af en toe wel handig...

Anoniem zei

Wat Ingeborg zegt.

Gerhard zei

@Ingeborg: Tot nu toe ik ook niet!

@V@nM@n: En oplichten :-)


@Esther: Wat ik tegen Ingeborg zei.

Gonda zei

Het is me nog steeds niet helemaal duideijk wat het betekent. In combinatie met het vuur van 1940 klinkt het branderig :-)

Enno Nuy zei

(> Goentah) Het stedelijke gebied, voornamelijk de oude binnenstad van Rotterdam, wordt als het ware door een koord van speciaal ontworpen licht 'aangelicht': dit alles is gebombardeerd. Van die oude stad is niets meer over en men zou vergeten dat die er ooit zou zijn geweest als niet iets bedacht zou worden om de verschrikkingen van toen in herinnering te houden. 'Aanlichten' is ook een woord van eer.

Anoniem zei

@gerhard: haha!! Maar waarom irriteert het woord je zo?

Gerhard zei

@Goentah, Marius en Esther: Vanochtend was het op het journaal, het was een mooi gezicht!
Op Google hebben ze het ook over het 'aanlichten van een kerktoren'. Volgens mij wordt er gewoon verlichten bedoeld. Het komt op mij over als een soort jargon, duurdoenerig. En dat irriteert mij. Van niets iets willen maken. Maar vooruit, ik wil ook wel met Marius meegaan. Een woord van eer.

Gonda zei

Aanlichten is dus niets meer dan markeren met verlichting. Best een mooie manier om te gedenken.