maandag 4 juni 2007

Don Quichot

Ach, Don Quichot. Ik zou u vertellen waarom ik aan hem moest denken tijdens een dansvoorstelling. Wel, dat is heel eenvoudig, het kwam door het Spaanse thema van het eerste deel. Bij Spaans denk ik al snel aan hem. Er werd een stierengevecht verbeeld, met veel wapperende rode doeken. Weliswaar geen windmolens maar toch: "Vlucht niet, blode en lage schepsels! Eén enkele ridder is het, die u aanvalt".

Toen ontwaakte hij al wat. Maar ik dacht "Dulcinea!", toen de danslerares zélf het strijdtoneel betrad met prachtige flamengo-dans. Mijn dochter vond het trouwens niet kunnen, tijdens een jeugddansvoorstelling de docenten zélf op de voorgrond. En misschien heeft ze daarin een beetje gelijk. Maar goed, míjn aandacht had ze, met haar hypnotiserende handbewegingen. En verder is ze ook niet onprettig om naar te kijken.

Don Quichot en Sancho Panza. Verwacht geen literaire analyse van mij. Indien nodig is dit misschien een startpunt. Ik lees en geniet. Vierhonderd jaar geleden bedacht en nog altijd (net als toen) een sterk duo. Voorbeeld voor Laurel en Hardy tot en met Bert en Ernie. Cervantes was zijn tijd ver vooruit. Of misschien is er in die vierhonderd jaar niet eens zo veel veranderd. De wijze en de domme. Maar soms de naïeve en de verstandige. De rollen omgekeerd. Prachtige verhalen en er wordt heel wat afgeweend na weer een trieste liefdesvertelling. En vooral, een man die zijn koortsige hart volgt, maakt niet uit wat er van komt. Dat spreekt mij heel erg aan, hoewel ik zelf iets voorzichtiger van aard ben.

Ik heb beide boeken, met veel voetnoten en achtergrondinformatie, in één dikke bundel hier thuis. Mocht u hen alleen maar kennen van het gevecht met de windmolens, dan doet u ze echt tekort. Ik zou zeggen dat ze tijdens de vakantie prima gezelschap zijn, vooral in Spanje! Maar ook in een boot op een Gronings meer, om maar wat te noemen. Ik heb ze voor altijd in mijn hart gesloten.
(De afbeelding is Don Q, by Cyn McCurry. Ik kreeg deze van Marius, waarvoor hartelijk dank)

7 opvarenden:

Gonda zei

Ik durf het haast niet te bekennen, maar ik ken DQ alleen maar van de windmolens... Schande eigenlijk. Is het ècht goed leesbaar?

V@nM@n zei

Je maakt me nieuwsgierig naar hun capriolen

Anoniem zei

ah wat jammer, ik wou je wijzen op de zeer fijne jeugdtheater voorstelling Don Quichotte van Artemis (www.artemis.nl) maar ik zie op hun site dat de speelperiode net afgelopen. Hopelijk gaan ze in reprise, want het is een fijne voorstelling!

Gerhard zei

@Goentah: Het is écht goed leesbaar, vond ik tenminste! Het is niet voor niks dat DQ al 400 jaar bestaat. Dat geldt (helaas?) niet voor de ridderromannetjes waar hij zo dol op was. Op alleen een episode met windmolens had hij het niet zolang volgehouden denk ik.

@V@nM@n: Tja, capriolen, maar ook nevenvertellingen door mensen die ze ontmoeten. Ik kan je alleen maar het boek aanraden.

@Jowi: Dat was zeker leuk geweest, ik zal het eens in de gaten houden. Overigens zijn we jaren geleden, toen we eens met de boot in Groningen (stad) lagen, ook met Hella naar een jeugdvoorstelling geweest waarin hij een hoofdrol speelde. Evenals de Keuringsdienst van Waren. Met consequente herkenningsriedel, zodra K.v.W. werd uitgesproken. Daar hebben we nog heel lang plezier mee gehad.

Anoniem zei

Het lijkt misschien vreemd, maar we kunnen deze karakters niet missen.

Gerhard zei

@Marius: Zeker niet! Als je er op let is het onvoorstelbaar wat een belangrijke invloed ze nog altijd uitoefenen op van alles en nogwat.

Anoniem zei

Mooi schilderij ook bij de weg.