vrijdag 22 juni 2007

Vaderdag

Ik weet het, ik heb er eerder niets over geschreven. Maar ik was (het) niet vergeten. Had er al wat over kunnen schrijven, maar we hadden het druk met andere dingen. En daarna was het te laat, vond ik. Maar Brent Olson vond van niet, ik lees hem graag. Wat ik er over had willen, of kunnen, schrijven deed hij gister. Niet hetzelfde verhaal natuurlijk, maar de gedachte erachter. En daarom wil ik er toch iets over zeggen.

Ik word wel eens meewarig aangekeken als ik vertel hoeveel tijd wij eigenlijk steken in het zeilen van onze dochter. Dat we het zelf ook heel fijn hebben tijdens deze evenementen vergeet men dan even. Het gaat hierom:

In life, it's important to remember that what matters isn't how much you pay. What matters is what you get in return.

Ik wilde het eerst hier bij laten. Maar ik heb er toch zelf ook even over nagedacht, en het blijkt dat ik het er in algemene zin niet helemaal mee eens ben. Want als je uit liefde geeft, is zelfs wat je ervoor terugkrijgt niet belangrijk. En dat kan heel, heel moeilijk zijn. Hier wilde ik het nu maar echt bij laten.

10 opvarenden:

Anoniem zei

Ik ben het graag met je eens Gerhard. Liefde die verdienen wil, ja, wat is dat?

Gonda zei

Onbaatzuchtige liefde... In vader/ (of moeder)kindrelaties is dat meestal zo.
Jouw stelling vind ik mooier dan de schuingedrukte.

Anoniem zei

En dat ga je nu
op 'n tegeltje schilderen,
voor in de gang ?

Anoniem zei

Dat onvoorwaardelijke heb ik eigenlijk alleen met mijn zoon. Van alle andere mensen houd ik ontzettend, maar daar valt wel afbreuk aan te doen, hoezeer ik ook zou willen van niet.

Gerhard zei

@Allemaal: Inderdaad, de liefde tussen ouder en kind is, lijkt mij, onbaatzuchtig. Je mag hopen iets terug te krijgen, maar zeker is het niet. Je moet het kind uiteindelijk los kunnen laten. Hoe onbaatzuchtig is dat. Denk aan 'Va, Vis et Deviens'.

Maar de liefde tussen de volwassenen zelf is van een andere orde. En daar ben ik het met Esther eens.

Uit verliefdheid kun je veel doen zonder er iets voor terug te willen. Maar daarna? Als er niks terugkomt bloedt de liefde langzaam dood, denk ik. Houden van is geen eenrichtingsverkeer. Dan is het erg moeilijk vol te houden.

Anoniem zei

> Natuurlijk, dat is waar; de liefde appelleert aan wederkerigheid.
Off topic: Gerhard, zag je die prent bij mij gisteren, als je die vergroot: een juweel van een DQ.

Gerhard zei

@Marius: Ik lees (las) Gobboe niet, dus werd even vreemd getroffen door je scherpe pen. Later werd het me duidelijk. De plaat is fantastisch, vreemd dat het me niet opviel. Ik heb 'm even gedownload. Wat is het toch aan dat beeld van een ridder die ten strijde trekt tegen een windmolen, dat kunstenaars er zoveel inspiratie uit putten...

V@nM@n zei

Als ik moet kiezen voor een lach van mijzelf of een lach van mijn kinderen ga ik voor het laatste...

Anoniem zei

Lieve help Gerhard. Dat is een diep stukje wat je daar geschreven heb.

Gerhard zei

@V@nM@n: Precies, dat bedoel ik.

@Branwen: Ik vind dan ook dat het wel eens ergens over mag gaan. Naast het luchtige en oppervlakkige. Het allegaagse.