vrijdag 24 augustus 2007

De kip zonder pootjes

Het volgende speelde zich een jaar of negen geleden af. Mijn dochter zal 5 of 6 geweest zijn.

In die tijd had boer R. nog koeien en bemestte hij het gras in het weiland bij ons achter nog flink. Dit stond behoorlijk hoog. Zo hoog dat onze kippen, die er mogen scharrelen, er helemaal in verdwenen. Toen ik op een avond van het werk thuiskwam zag ik dat hij was begonnen met maaien. “De kippen morgen binnenhouden”, dacht ik nog, maar vergat het vervolgens volledig. Toen ik de dag daarop weer thuiskwam zag ik dat het maaien klaar was en dacht met schrik aan de kippen. Maar die bleken er allemaal nog te zijn, met het gat in het tuinhek keurig afgesloten.

Even later kwam boerendochter M. er aan (haar vader durfde zeker niet) om te vertellen dat haar vader de kippen eerst had gevangen en opgesloten in de buitenren. Behalve één, die hij niet had gezien. En die was in de cyclomaaier terechtgekomen. “Nou, niks aan de hand”, zei ik, “daar zit ‘ie toch?”. (Mijn dochter stond er naast toen dit gesprek plaatsvond.) “Nou nee”, zei M., “de pootjes zijn er af.” Dus snel de kip gepakt en warempel, het was inderdaad zo. Verder mankeerde er helemaal niets aan de kip, behalve dat deze behoorlijk van slag was, natuurlijk. Het bloedde niet eens.

Hella vond het wel apart. Maar wij zien ook regelmatig mensen zonder pootjes vanwege de gehandicaptensportvereniging waar Maria lid van is, dus echt bijzonder vond ze het niet. Waarom wel mensen en geen kippen zonder pootjes, zal ze gedacht hebben. Om tijd te rekken plaatste ik de kip eerst maar eens in het nachthok. En Hella heb ik aan het spelen gezet aan de andere kant van het huis. Maar de kip kreeg natuurlijk eerst wat zaadjes van haar, om te eten.

Terwijl ze weg was heb ik de kip snel uit haar lijden verlost. Een half uurtje later wilde ze naar de patiënt kijken, maar die was er niet meer. “Waar is ‘ie nou?” vroeg ze. “Ik denk naar de kippenhemel, lieverd”, verzon ik, met dank aan mijn vader die eens een nest jonge katjes met meneer Poezenhemel heeft meegegeven. Ze vond het allemaal heel logisch. Case closed, alles zonder beschadiging van tere kinderzieltjes afgehandeld.

Tot een paar weken later. Ik dacht dat alles al weer vergeten was. In de supermarkt kochten we een braadkip. Kippen uit de supermarkt zijn (behalve dat ze geslacht zijn) anders dan onze eigen kippen, want die laatsten eten we zelf niet. Dat hebben we haar beloofd en we hebben het ook nooit gedaan. De (nog jonge) kip zonder pootjes is bij opa en oma in de juspan terechtgekomen. “Papa, wij hadden een kip zonder pootjes in het hok hé?”, zei ze met heldere stem bij de kassa. Dit leverde tal van verbaasde blikken op. “Ja meid, dat is zo”, zei ik. En op weg naar huis hebben we het er nog eens uitgebreid over gehad.

10 opvarenden:

V@nM@n zei

Bij kinderen moet je altijd heel voorzichtig zijn met wat je zegt...

Anoniem zei

De titel alleen al deed me glimlachen. Mooi verhaal Gerhard ! Het brengt alle mooie herinneringen aan onze huisdieren terug. Zo van "Flappie,het wilde konijn dat maar niet tam wou worden" en "Het (beschamende)verhaal van Baron, onze mooie gele kanariepiet" En "Gamine,of de hondenpsychologie" en... en ... en...

Gerhard zei

@V@nM@n: Inderdaad, je moet de dingen wel zodanig brengen dat ze het kunnen behappen. En je er ook zelf niet al te slecht vanaf komt. Stel je voor dat ik had gezegd: "ik heb de kip doodgemaakt en opa en oma hebben 'm opgegeten."

@Lut: Vooral je tweede titel wekt nieuwsgierigheid, vanwege het 'beschamende'. Ik heb ook een beschamend verhaal, over onze hond. Lees hier maar eens:
http://tagelus.blogspot.com/2007/01/axel.html

Anoniem zei

Gut, een getraumatiseerde kip. Zit je al tot je nek in de stront, hakt iemand je pootjes er ook nog af. ;)

Bijzondere anekdote, hoe sneu ook, toch wel een lief verhaal. :) De dame aan de kassa zal er wel weinig van begrepen hebben, hahaha. Arm kippie. :)

Anoniem zei

Oh help, als ik daar maar niet van ga dromen vannacht!

Anoniem zei

Je verhaal over de hond inmiddels gelezen Gerhard, maar dat van ons, zou ik het wel vertellen ?
Het dateert uit mijn kindertijd. Wijlen ons vader was nogal een dierenliefhebber, had ooit ook een volière, maar wij (allemaal meisjes) waren niet zo'n liefhebbers van vogels, hoewel we er graag naar keken buiten in het gras. Op een bepaald moment hadden wij een kooitje hangen boven de pomp in de keuken. Daar zat Baron in , een kanariepiet. En die zong mooie liedjes. Ons vader ging ergens op reis en één van mijn zussen zou op Baron letten.
Ons vader kwam thuis en zei: Dat is raar, ik heb Baron al van heel de dag niet gehoord. En toen, oeioeioeioei, viel die frank natuurlijk veel te laat... het beestje had zijn laatste liedje gezongen, wij hadden hem totaal vergeten ! Erg, heel erg, vol berouw en spijt natuurlijk... dus geen verhaal over een kip zonder poten, maar over een kanariepiet met de pootjes in de lucht ! En zo leer je met vallen en opstaan, als kind, wat verantwoordelijkheid krijgen betekent ! ;-)

Gerhard zei

@aargh: Daarom staan er nu wat leuke foto's van complete kippen!

@Lut: Ach, wat een sneu verhaal. Helemaal voor jullie als kind. Maar zo is het toch, het zorgen voor dieren is inderdaad een grote verantwoordelijkheid. Daar moet niet te licht over gedacht worden.

Julia zei

Hetzeflde overkwam onze poes toen ik nog bij mijn ouders woonde, alleen was die op slag dood !

Gonda zei

Arm kippetje... Wel een moed om de kip eigenhandig uit haar lijden te verlossen.

Gerhard zei

@Julia: Ja, onze kip kreeg nog wat uitstel.

@Goentah: Gelukkig, je bent er weer!