dinsdag 21 augustus 2007

Kip en ei

Door de vraag van Marius moest ik even aan het volgende denken. Het kip en het ei probleem, maar dan iets anders. We hebben nu al verschillende keren een aantal jonge kippen gekocht. Ze blijven bij ons tot ze allemaal van ouderdom zijn doodgegaan en dan kopen we weer nieuwe. Die jonge kippen hebben volgens mij nog nooit een ei gezien. Als je ze wil laten leggen in de leghokjes, moet je daar een voorbeeld-ei in leggen, meestal van gips. En warempel, als de eerste eieren komen liggen die er keurig naast. Maar hoe weet zo'n kip dat nou, bij de eerste keer! Er gebeurt iets onbestemds daar aan de achterkant en dat zo'n kip dan denkt van goh, laat ik eens bij dat nep-ei gaan zitten.

Wel meer dieren hebben dat, dat ze weten wat er van ze verwacht wordt zonder dat iemand dat ooit heeft uitgelegd of voorgedaan. Mensen zijn dat wat kwijtgeraakt denk ik, of volgen hun eigen gevoel te weinig. Misschien zijn we met zijn allen onzeker gemaakt en komt er wel eens wat teveel uit boekjes.

7 opvarenden:

V@nM@n zei

Ik denk dat wij onze natuurlijke driften wat beter in de hand kunnen houden...

Anoniem zei

Heb wat gegoogled om de psychologie van de kip, maar ben niet ver gekomen; niets over een voorbeeldei, wel dat een legkip met 16 weken begint en dat 36 miljoen kippen 10 miljard eieren leggen per jaar. Het voorbeeldei intrigeert: het is niet dat de kip herinnerd moet worden aan bepaalde genetische eigenschappen, maar GEWEZEN moet worden WAAR ze het ei bij voorkeur moet leggen.

Gerhard zei

@V@nM@n: Dat is zeker waar, beter dan een haan in ieder geval!

@Marius: Ja, maar wat mij verbaast is dat ze dat vantevoren al weten. Niet van drie keer ergens een ei leggen en dan dat eens wat bekijken en denken van "hee, wacht eens even. Dat heb ik eerder gezien". Nee, meteen hup, in het leghokje.

Anoniem zei

Haha, hier word ik vrolijk van, van zo'n vragen waar ik geen antwoord op weet en die mijn intrigeren.
Nog vlug een verlaat ontbijteitje klaarmaken ! ;-) (Bedankt kip !)

Anoniem zei

Zeg ik weet heus nog wel hoe ik een ei moet leggen! :D

Julia zei

Haha ja kippen zijn dus behoorlijk intelligent of zou het instinct zijn ? Dus geen haan Gerhard, las ik nog bij de comments van de vorige post. Wij hadden vroeger ook kippen en er moest een haan bij zei mijn moeder. De kippen hadden had het anders contant met elkaar aan de stok. Wat dat betreft lijken ze op mensen :)

Anoniem zei

Vreemd eigenlijk ja, dat ze meteen weten waar ze moeten zijn. Instinct is een zwaar wapen, waar wij als mens ons volledig voor afgesloten hebben. Nu ja, niet volledig, maar toch wel extreem, ten opzichte van andere dieren. Het weten van een kip is er gewoon, ons weten is puur door te leren. Misschien tijd om ons instinct op te zoeken? Ik laat het je wel weten wanneer ik bij het zien van een of ander nooit-eerder-gezien-iets meteen weet wat ik ermee moet doen. :D