dinsdag 11 september 2007

Filmhuis

Het is geen geheim dat je hier in het Noorden net iets meer moeite moet doen om iets cultureels binnen te krijgen dan in, pakweg, Amsterdam. Dat geeft niets, op zich is daar niets mis mee. Het heeft er mee te maken dat de bevolkingsdichtheid hier wat dunner is en de doelgroep automatisch wat verder verspreid woont. Als er meer weerstand moet worden overwonnen komen er ook minder mensen. En verdien je dus minder, als artiest of theater. Maar, er zijn ook weer voordelen aan wat minder mensen om je heen. Dus per saldo woont het hier wel prettig.

Maar je wilt voor cultuur ook niet altijd met de auto ergens heen. Soms wil je gewoon op je fiets. Bijvoorbeeld even naar een film met een boodschap. Waar je door geraakt wordt of die je aanzet tot nadenken. Of gewoon omdat het een mooi gemaakte film is.

Ik vroeg me af waar nou eindelijk het programma voor komend jaar bleef. Ik zag maar niks verschijnen. Hoor ik gister dit. Hebben ze ruzie in de tent. En dat vind ik eigenlijk wel zielig. Het gaat hier allemaal al zo moeilijk. Iemand zou eens wat mensen met de koppen tegen elkaar moeten slaan.

6 opvarenden:

Chantal zei

Cultuur is overal te vinden... het is maar net wat je cultuur noemt.

Anoniem zei

Het gaat (financieel) niet goed met CineSneek. Door de actie in de kerk (samenwerking met anderen) vorig jaar, waren ze bang iets (€) mis te lopen. 'n Puur commerciĆ«le benadering dus. Inderdaad... terugfluiten die gasten. Samenwerken of opzouten, zou ik zeggen...

Anoniem zei

Ja, stond er maar weer eens een pastoor Camillo op!

Gerhard zei

@Chantal: OK, ik bedoelde dus de soort in theaters en zaaltjes en zo.

@Anders: Precies mijn idee.

@Marius: Don Camillo wist er wel raad mee. En anders Peppone wel, met zijn zaal voor het volk.

V@nM@n zei

Hier in het uiterste zuiden is het niet anders...

Anne-Marie zei

Spierballen nodig?