maandag 10 september 2007

To Serve Man

Ik heb hier al eens eerder geschreven dat ik wel een Science Fiction/Fantasy liefhebber ben. Dit gaat terug tot mijn allervroegste jaren, of in ieder geval vanaf dat ik zo oud was dat ik tot negen uur mocht opblijven. Of eigenlijk 21:10, want tot zolang duurde het voordat de series dan afgelopen waren. Wat ik me nog heel goed herinner is "Voyage to the bottom of the sea". Hele episodes staan me nog goed voor de geest. Ze waren razend spannend, ik kon er soms niet van slapen (vandaar dat ik tien minuten uitstel kreeg, mijn moeder zag in dat het beter was als ik ook keek naar het slot waarin het altijd weer goed afliep).

Maar ook een hele spannende serie was "The Twilight zone". Ik wist niet meer dat het zo heette, ik weet alleen nog een aflevering waar ik bijna niet naar kon kijken, zo spannend was die. "To Serve Man", het verhaal is te vinden op het internet. En dat liep wél slecht af voor de (menselijke) hoofdpersoon. Toen ik een paar jaar terug enig speurwerk daarnaar deed, ontdekte ik iets grappigs. De buitenaardse leider van de "Kanamit" is een bekende van later tijd. Sindsdien heeft mijn jeugdherinnering aan sinisterheid ingeboet. Herkennnen jullie hem uit onderstaande scenes?
Het is "Jaws" (Richard Kiel), uit een paar James Bond films:

9 opvarenden:

Anoniem zei

Ik ken er niets van Gerhard, maar de latere ontdekking dat figuren inwisselbaar zijn, dat moet wel ontgoochelend werken.

Anoniem zei

ik ken het ook niet, maar ben wel (stiekem) een sci-fi fan hihi meer star trek dan, the original series, the next generation èn voyager ! heb alle afleveringen minstens twee keer gezien erg hè ; )

en ook daar zie je soms ineens iemand voorbij komen, die al enkele lichtjaren eerder elders was ; )

Anoniem zei

Erg knapper issie er niet op geworden. ;) (hier ook een SF/Fantasy fan hoor, maar dan vooral in boekvorm)

Chantal zei

Ik hou helemaal niet van SF... Fantasy heel soms...

V@nM@n zei

Ik luisterde vroeger op zaterdag avond iedere week naar een hoorspel, ik weet niet eens meer hoe die serie heette. Toch eens naar op zoek gaan...

Anoniem zei

Ooit 'Soilent Green' gezien ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Soylent_Green
Die maakte destijds wel indruk.
Verder niet zo 'n sf-fan.
Behalve 'Mork & Mindy'dan...

Gonda zei

Die Richard Kiel lijkt geknipt voor scary rollen. Ik kan me hem niet voorstellen als de good guy... (alhoewel hij als Jaws toch wel wat aandoenlijke trekjes had ;-) )

Anoniem zei

Ik vind hem het leukst met een reuzenvoorhoofd, heeft hij nog iets aandoenlijks.
Ik las vooral veel scifi toen ik Nederlands studeerde, als tegenwicht voor de droge polderzinnen.

Gerhard zei

@Marius: Zo heeft ieder zijn eigen voorkeuren. En ach, wat moet Hollywood zonder inwisselbare figuren?

@Inge: Voyage to the bottom of the sea was eigenlijk wel een voorloper van StarTrek (ben ik ook liefhebber van).

@Branwen: Oh ja, ik lees ze ook graag. Maar mits mooi gemaakt vind ik film of tv ook wel leuk.


@Chantal: Geeft niet hoor ;-)

@V@nM@n: Paul Vlaanderen?

@Anders: Soylent Green is natuurlijk een klassieker! "Soylent is people!"

@Goentah: Typisch geval van type-casting. Maar inderdaad, de laatste keer dat we hem bij James Bond zagen was'ie wel lief.

@Jowi: Bij goeie S.F. schrijvers kun je ook best leren de dingen eens van een andere kant te bekijken.