donderdag 25 oktober 2007

Modern openbaar vervoer

Vanmorgen moest ik staan in de trein naar Leeuwarden. Gelukkig komt dat niet vaak voor, maar de machinist had het gisteravond al gezegd toen we als haringen in een vaatje over het rangeerterrein reden: “Dames en heren, als u even naar rechts kijkt ziet u daar alle defecte treinstellen staan. Dat is de reden waarom u nu niet kunt zitten, excuus voor het ongemak”. Er stonden daar flink wat van die treinstellen, maar vanochtend waren ze er niet meer, hopelijk worden ze snel gerepareerd.

Ik leunde naast een meisje dat met twee vriendinnen op weg was naar Harlingen. Ze beklaagden zich er onder elkaar over dat er geen trein direct van Sneek naar Harlingen reed en dat ze daarom nu zo’n omweg moesten maken. Ik vroeg me af waarom ze dan niet met de bus waren gegaan, maar hield me stil. De reden bleek later uit hun gesprek: de bus was zonder hen vertrokken omdat die vol zat. Tegenwoordig rijden ze hier met mini-bussen, vandaar waarschijnlijk.

Omdat de meiden naar Terschelling wilden hadden ze een buschauffeur aangeklampt om te overleggen hoe ze dan toch nog op tijd in Harlingen konden komen. Ze waren kennelijk uitermate vriendelijk en behulpzaam te woord gestaan. Dankzij zijn advies zaten en stonden ze nu in de trein, in de hoop toch nog de boot te halen.

“We moeten wel hollen zometeen” zeiden ze tegen elkaar, “want we hebben maar een paar minuten om over te stappen!”. Nog voordat de trein in het station was, waren ze al opgestaan en hadden ze zich naar de uitgang gefriemeld. De trein stopte en ik zag ze buiten voorbijkomen, rennend over het perron met hun tassen. Maar ik had het al gezien op het spoor naast dat van ons, de trein naar Harlingen stond er niet. Die was vast defect.

9 opvarenden:

Anoniem zei

Er bellen hier net twee huurders af...

V@nM@n zei

En ik maar denken dat dat alleen hier in het zuiden zo was....

Gerhard zei

@Anders: Dat waren ze niet, want het waren er drie! ;-)

@V@nM@n: Het wordt overal steeds erger. Onze beschaving is duidelijk op z'n retour! ;-)

Gonda zei

Niet-rijdend openbaar vervoer is vele malen ergerlijker dan telefoonsnoeren met een knik.
(Toen ik net dat logje las, heb ik eerst even mijn telefoonsnoer ontkronkeld :-) )

Gerhard zei

@Goentah: Hé we zaten tegelijkertijd te tikken hiero!
En ook erg: een half uur met de trein reizen en dan niks dichterbij je bestemming gekomen zijn!

Anoniem zei

Dit is wel een balen-verhaal zeg en tegelijk overal hetzelfde liedje. Onze dochter moest via Utrecht van Den Bosch naar Nijmegen. "Reizigers naar N wordt geadviseerd via Utrecht te reizen". Maar wil je eens heerlijk naar Terschelling dan is dit wel heel frustrerend.

Anne-Marie zei

En dan liggen er door het heerlijk droge winderige weer nog niet eens bladeren op het spoor...

Anoniem zei

Doet me denken aan toen ik 12 was en voor het eerst alleen naar Vlieland ging.
De buschauffeur van de trage omwegbus vanaf Alkmaar had me de snelbus aangeraden, die zou over een kwartiertje gaan.
Maar die bus kwam nooit, want hij ging alleen in de zomer, maar dat was de chauffeur van de trage omwegbus vergeten. Aldus ontdekte ik toen ik me bezorgd bij het info hok meldde.
En er was geen andere bus meer die op tijd zou arriveren!
Daar stond ik, zonder rekening te hebben gehouden met het missen van de laatste boot naar Vlieland.
De meneer in het info hok zag waarschijnlijk de paniek in mijn ogen en is uiteindelijk in zijn eigen auto met mij naar Harlingen gereden. 'Omdat het niet mijn fout, maar die van zijn collega was.'
Heel indrukwekkend vind ik dat nog steeds.

Anoniem zei

De terreur van het openbaar vervoer. Ik droom nog steeds van een werkplek die per fiets bereikbaar is.