vrijdag 16 november 2007

Vader zijn

Het was een mooi moment, toen we voor het eerst op een echo haar hartje zagen kloppen. Ik was zo'n aanstaande vader voor wie het eigenlijk niet zo hoefde, ik vond het prima zoals het was. Bovendien waren de vier jaar ervoor, waarin 'we' zwanger probeerden te worden een hele toestand geweest. Het was daarom dat de gynaecoloog vond dat er, bij het eerste signaal van zwangerschap, een echo gemaakt moest worden, om meteen zeker te zijn of er nu wel of niet een goede bevruchting was geweest. Er was verder helemaal niets te zien, alleen een kloppend hartje, als een klein vuurtorentje flitste het aan en uit. Het was een fantastisch moment, dat ik nooit meer zal vergeten. En toen ze eindelijk geboren werd was het helemaal raak. Het was meteen míjn kind, míjn dochter!

Ik ben steeds zo'n vader geweest die er altijd was. Poepluiers gedaan, flesjes gegeven als Maria er niet was voor de borstvoeding, ingestopt, voorgelezen. 's Avonds nog even bij haar gekeken. Uit bed als ze huilde. Verteld dat de maan niet iets was om bang voor te zijn, maar dat die 's nachts op haar paste. Met haar door de kamer gelopen toen ze buikkrampjes had. Met haar gefietst en gezwommen. Sneeuwpoppen en iglo's gemaakt. Geen voorstelling of ouderavond gemist. Met haar mee in Sinterklaas geloofd en een beetje gehuild verdrietig geweest toen we haar het slechte nieuws moesten vertellen, op een keer in de zomer. Voor haar was Sinterklaas nooit echt ver weg.
Eigenlijk kan ik wel zeggen dat ik bijna geen (mooi) moment van haar leven heb gemist.

Nu is ze veertien en vraag ik me af wanneer dat is gebeurd.

9 opvarenden:

Anoniem zei

prachtig. zéker geïnspireerd ; )
en veertien alweer...

Anoniem zei

Kan me jou niet echt voorstellen met 'n mijter en een rode tabbert...

Anoniem zei

Kan ik me helemaal iets bij voorstellen. Is een felicitatie op z'n plaats? Of is dit gewoon een mooie mijmering over je dochter..

Gerhard zei

@Inge: Ja, ik lees het trouwens meer, hoort misschien bij de tijd van het jaar...

@Anders: Oh nee? Zou me anders heel goed staan! Maar ik had het natuurlijk over de échte!

@Esther: Nee, ze was al in de zomer jarig. Het was inderdaad een mijmering, mooi woord overigens!

Anoniem zei

Ach jaaah, Gerhard, die van mijn zijn 21 en 18 en ik moet je zeggen, 'k ben blij dat mij taak erop zit. Ik heb genoeg aan mezelf en alle drukte in mijn overvolle leventje.

Anoniem zei

Hai Gerhard, wat een mooi stukje, liefdevol. Mijn boys zijn een stukje ouder, de oudste reist de wereld rond, de jongste maakt ook al uitvliegbewegingen. Tja, nu hoor ik mezelf vaak van die standaard dingen zeggen als: geniet nou maar van je kinderen, want voor je het weet, zijn ze de deur uit. Dus dat zeg ik ook tegen jou, Gerhard: geniet er nog maar van. Met volle teugen!

Gerhard zei

@Catherine: Ik ben verheugd dat u mij met een tegenbezoek vereert. Ik hoop dat u dat vaker doet. Ik geniet inderdaad erg van uw stukjes en zal uw carrière met belangstelling blijven volgen.

@Ilse: Ik geniet er volop van, maar inderdaad, het gaat zo vreselijk snel allemaal. Hadden we niet zo veel 'vertraging' opgelopen, dan had onze oudste nu zo'n 18 kunnen zijn...
Ik krijg de indruk dat je kinderen even oud zijn als die van Catherine. Misschien kunnen jullie ervaringen uitwisselen?
;-)

Gonda zei

Ik denk hetzelfde bij mijn eigen leeftijd... 48??? Wanneer is dat gebeurd?? :-)
Maar een mooie overpeinzing. Heel herkenbaar.

Anoniem zei

Gefeliciteerd met de verjaardag :)

en 14...ik heb mij door mijn ouders laten vertellend at dat heel snel gaat