vrijdag 14 december 2007

Gebogen

Je ligt wakker, lang voordat de wekker gaat. Je kijkt het donker in, door de ramen naar buiten. Het schemert nog niet eens maar de geluiden van een wakker wordende omgeving dringen door het openstaande raam tot je door. Auto’s ruisen in de verte over de weg, het is een aangenaam rustgevend geluid. Als het tijd is denk je erover op te staan, maar je kunt nog even niet de motivatie vinden.

Later, je staat in de keuken. Ongeschoren, je had er geen zin in. Smeert je boterhammetjes voor tussen de middag, drinkt een kopje senseo. Het nieuws staat aan op de achtergrond, alleen nare berichten. Het is verder stil om je heen, nog steeds niets gezegd. De ruitenwissers zwiepen heen en weer. Normaal gesproken had je kunnen glimlachen om dat woord. Vandaag zie je er de humor niet van in. Het is nog steeds donker, je wordt omringd door reisgenoten, ieder in z’n eigen auto. Af en toe kijk je iemand aan in de file, nog steeds geen mens gesproken.

Op je werk krijg je een kopje koffie, fijn. Je collega’s zijn aardig genoeg. Er wordt veel gepraat. Oppervlakkig. Zou er eigenlijk wel iemand zijn die écht om je geeft? Die vaak aan je denkt, oprecht met je is begaan? Alles met je wil delen, ook zichzelf? Je twijfelt, maar eigenlijk ook niet.

Terug naar huis, je ziet achter veel ramen de lichtjes. Bij jou niet, het is er donker, niemand die op je wacht. Ja, je moet zelf je slingers ophangen in je leven, maar soms gaat het niet, kun je niet naar boven kijken om te zien waaraan je die zou kunnen bevestigen. Zie je slechts de grond. Donker en koud.

18 opvarenden:

Anoniem zei

die momenten (her)kennen we allemaal - denk ik - in ieder geval dat 'geen zin hebben om te scheren' ; )

gister was niet zo'n dag voor mij. het zonnetje maakte dat alles er zo goed uitzag, letterlijk en figuurlijk. vandaag kan nog alle kanten op, maar ik heb er iets minder hoop voor dan voor gisteren. straks eerst maar weer eens naar de dokter en dan de dagelijkse boodschapjes en tegen die tijd... ach, is de dag al weer half om ; )

Anoniem zei

Je wordt wakker, even voordat de wekker gaat. Buiten is het nog pikkedonker en de geluiden van een wakker wordende wereld dringen door het openstaande raam tot je door. 'n Scholekster krijst in de verte, een aangenaam rustgevend geluid. Om 7.00 uur gaat de radio aan en je draait je nog even om. Tot na het weerbericht, denk je bij jezelf.

Later, je staat in de keuken; ongeschoren, dat doe je zo wie zo maar twee keer per week, smeer je je boterhammen voor tussen de middag. Het vertrouwde gepruttel van de senseo. De kat schurkt langs je benen. Het nieuws staat aan op de achtergrond. Je glimlacht om de stakende agenten en om het gedoe rond een beetje stroom. Verder is het stil om je heen, nog steeds niets gezegd.

De ruitenwissers zwiepen heen en weer. De autoradio heeft 't maar weer druk met de aankomende top 2000. Het schemert nog steeds. Je wordt omringd door reisgenoten. Ieder in z’n eigen auto. Je kijkt opzij bij 't stoplicht. Een mooie mevrouw glimlacht terug.

Op je werk is er koffie. En gebak. 'n Collega’s is jarig. Er wordt gepraat. Over koetjes en kalfjes, kerstbomen en voetbal. Gaat 't daadwerkerkelijk ergens over of is het meer het verbreken van de stilte ? Een soort 'stil'zwijgende afspraak dat er vooral geen stilte 's mogen vallen... Je twijfelt, maar eigenlijk ook niet.

Terug naar huis zie je achter veel ramen lichtjes. Bij jou nog even niet. Het is er nog donker en het huis wacht op je. Binnengekomen, maak je eerst de kachel aan. De krant van eergisteren en 'n mandarijnenkistje doen de kachel brullen. Met 'n borreltje staar je in de vlammen. En met een voorzichtige glimlach denk je nog even aan de mevrouw van vanmorgen...

Gerhard zei

@Inge: Heb je een zware baardgroei? ;-))

@Anders: Dat heb je heel mooi gekanteld. Er is niet veel voor nodig om het zus of zo te zien.

Anne-Marie zei

@ Anders Pfoe!

Gerhard zei

@Anne-Marie: Ja, wie z'n blog is het hier nou eigenlijk!? ;-))

John zei

Ik scheer me soms een maand niet :-)
ps: ik dacht hier eerst een link te zien staan naar mijn log, of heb ik scheel gekeken?

Anoniem zei

Hallo Sombermans, wat nou eenzaam, jullie zouden toch met zijn drietjes naar Keulen gaan?

Gerhard zei

@Redstar: Hmmm, ja, je hebt gelijk. Ik heb van de week wat zitten rommelen, ik zet hem er weer gauw tussen.

@Fialas: Valt wel mee hoor, ik ben heel zonnig van mezelf! Volgend weekend gaan we!

Anoniem zei

Niet autobio toch? Zo ja: sterkte met de december-mood ;)

Gerhard zei

@Esther: Nee, niet autobio, maar ben wel een beetje decembermoody! Gaat wel over, dank je. :)

Sjoerd zei

Ja zeg, heb ik alle antwoorden al gezien. Valt er niets meer te vragen...

Gerhard zei

@Me!: Je kunt vast nog wel wat bedenken! :)

Anoniem zei

@gerhard : duh.
@andersom : ツ

Anoniem zei

Hoi Gerhard, deze had ik nog niet gelezen. Mooi geschreven en herkenbaar, gelukkig niet te vaak, maar er zijn wel eens van die dage idd. Cheer up, fellow! zou ik zo zeggen.

Gonda zei

't Is dat ik me niet hoef te scheren, maar anders had ik me kunnen identificeren met de persoon uit je logje :-)

Gerhard zei

@Ilse: Dank je! En ook fijn te horen dat het herkend wordt, die buien. Maar een paar dagen zon en vorst doen wonderen.

@Goentah: Toen ik het schreef heb ik aan je gedacht en getwijfeld. Ik ben niet eenzaam, maar soms heb ik het gevoel dat ik overal naast sta. Een rotgevoel, het moet gauw voorjaar worden.

Unknown zei

hey wat droef...maar wel typisch een berichtje voor deze tijd van het jaar. wacht maar tot er weer lente gloort, dan kriebelt het vanzelf wel weer. :o)

Gonda zei

Ik herken dat gevoel maar al te goed... Inderdaad, er náást staan. Of het door mijn slechthorendheid komt, weet ik niet, maar ik voel me er vaak naast staan. Ik smacht ook naar zon en licht. Bestaan er Kerstdepressies? Hmm. Volgens mij heb ik er een.