zaterdag 15 december 2007

De verbouwing

Eerder gaf ik het al even kort aan, maar we zitten midden in een verbouwing. Of eigenlijk meer een vertimmering. We wonen in een huis, semi-bungalow, van voor de oliecrisis. Ongeïsoleerd en enkel glas. Met heel veel schrootjes, het leek wel een schip (op zich niets mis mee) of een sigarendoos aan de binnenkant. Komt nog bij dat uit diverse richtingen de wind ons ongestoord kan bereiken, dus al met al is het soms niet echt lekker 'smûk' hier in huis.
In fasen hebben we het schrootjesgehalte teruggedrongen. Het meeste uit Hella haar kamertje voordat ze geboren was, wat er overbleef hebben we met vrolijke kleuren geschilderd. De en-suite badkamer en onze toenmalige slaapkamer beneden tijdens de verbouwing voor Maria haar aanpassingen. Later onze huidige slaapkamer boven, heb ik zelf gedaan moet u weten en ik ben er best trots op! Ook nam gestaag het dubbelglas gehalte toe. Maar de hal en de woonkamer bleven altijd liggen.
Omdat de centrale hal een centrale koudebron is, pakken we die nu aan. Schrootjes eruit, veel isolatie en gipsplaten met stucwerk er in. En een dakraam, voor meer licht boven, wij houden van veel licht. Nieuwe voordeur en kozijn met dubbel glas. Mooie nieuwe lampen erin, misschien hier en daar een spannend kleurtje. Zolangzamerhand wordt het wel wat! Maar spouwmuurisolatie en schelpen onder de vloer willen we ook nog. En dan is er nog de woonkamer/keuken. Daar heb ik de schrootjes wel licht geschilderd, maar het blijft een kleine ergernis waar we voorlopig nog even mee moeten leven.
In ieder geval is het nu al aangenamer in de hal omdat de isolatie er in zit. Straks het electrisch voor onze nieuwe lampen aanleggen, dan kunnen de mannen maandag weer verder.

Foto 1: De nieuwe voordeur.
Foto 2: Onze slaapkamerdeur, achter het wandje op de voorgrond is de traplift.
Foto 3: Slaapkamerdeur van Hella.

13 opvarenden:

Anoniem zei

Zeg nou maar gelijk dat jullie in een stalletje woonden... :-)

Anoniem zei

niet teveel naar boven kijken dus, bij jullie... ; )

Sjoerd zei

Hier gaat het al net zo... Langzaam maar zeker wordt het behaaglijker.

Anoniem zei

En wie schuurt dat flitsje nou ?

Gerhard zei

@Cockie: Toen ik de foto's zag, dacht ik hetzelfde!

@Inge: Nee, dan krijg je rommel in je oog. ;-) Plek zat om slingers aan op te hangen!

@Me!: Fijn is het, als je vooruitgang boekt.

@Anders: Wil je niet even komen schuren? ;-)

Anoniem zei

Oeh wat een klus. Wij hadden voorheen ook zo'n huis, wij zijn erbij weggelopen. Complimenten!

Anoniem zei

Wat een werk! En waarom hebben jullie een traplift dan??

Anoniem zei

ai Gerhard, niet enkel dubbel glas, superisolerend hier ! Bijna al ons dubbel glas is er dit jaar uitgehaald en superisolerend geworden. Scheelt een stuk in de energiekosten én je krijgt een premie bij de plaatsing... ook nog 2 ramen seizoensglas erbij gestoken.

Gerhard zei

@aargh: Ja, ik snap je wel. Maar we wonen hier zo mooi en eerlijk gezegd denk ik niet dat ik meer zou kunnen aarden in de stad of een nieuwbouwwijk. Hoogstens misschien in een oude binnenstad.

@Esther: Maria heeft MS. Na de bevalling was ze zodanig verslechterd dat we ons huis moesten laten aanpassen. Sindsdien is ze wel een stuk opgeknapt, maar het gaat op en neer.

@Lut: Hebben wij ook aan gedacht. Maar we denken niet dat de rest van het huis ooit zodanig goed geïsoleerd wordt dat dat nog veel zin heeft om te doen. Het zal altijd een relatief duur te stoken huis blijven.

Anoniem zei

Oef Gerhard, dat is niet mis... Dat wist ik niet, maar je logt er volgens mij ook bijna nooit over.
Ik hoop dat je m'n vraag niet brutaal vond..

Gerhard zei

Klopt Esther, ik log er nooit over. Mijn gevoelens hierover zijn niet voor hier. Hoogstens lekken mijn stemmingen uit, dat kan ook niet anders.

Ik vond het zeker niet brutaal, ik had ook helemaal niks kunnen zeggen. Maar het hoort wel bij ons, vandaar.

Dat je doorvroeg typeert de interviewster in jou, je belangstelling voor mensen. Alleen Jowi deed dat eerder, zij is ook geïnteresseerd in de ander. Ik vind het eeen prijzenswaardige kwaliteit. Er is verschil tussen nieuwsgierigheid en belangstelling.

Anoniem zei

Dat vind ik wel het mooie aan jouw logjes, dat er vaak iets te raden overblijft. Dat maakt het extra interessant. En ja, ik heb inderdaad oprechte belangstelling voor iedereen die ik lees, zeker als ze ook nog een Hyve-vriend van me zijn ;)
Dus zo'n klein woordje als 'traplift' zet me meteen aan het denken.
Fijn dat je mijn belangstelling herkent, het is zeker niet alleen maar nieuwsgierigheid.

Anoniem zei

Klein feestje der herkenning, wij zijn net klaar, pffff, en genieten! Voorlopig was het wel weer even mooi zo met die kou, dat stof, al die mannetjes, de rommel en de interne verhuizingen. Je hebt een heel aardig onderkomen, btw.