maandag 10 december 2007

Goed kippen-nieuws!

Voor wie het per ongeluk heeft gezien, het stond al on-line, ik was even bezig met een stukje over een 'dip'. Niet noodzakelijkerwijs míjn dip (heb ik niet). Maar eigenlijk was het té goed gelukt, vond ik. Ik raakte er zelf een beetje depri van. Op dit moment past het niet bij mijn stemming, kon het ook niet passend krijgen, misschien post ik het later wel eens.

Liever vertel ik even wat anders. Ik maakte mij namelijk een beetje zorgen om onze kippen. Toen we ze kregen heb ik enkele weken lang pogingen ondernomen om ze 's nachts op stok te krijgen. Dit moet je ze namelijk leren. Bij één lukte het, de andere vijf bleven ónder de stok zitten. Kippen produceren 's nachts nogal wat uitwerpselen, dus dat werd een vieze bende. Bovendien raakte die ene die wel op stok ging z'n vriendjes ook nog eens aan de bovenkant.

Gisteravond wilde ik opnieuw een poging wagen omdat het buiten zo nat en koud is geworden. Het zou zonde zijn als de kippen hierdoor ziek werden. Ik deed het deurtje open en tot mijn stomme verbazing zaten ze alle zes keurig op een rijtje op stok. Lekker warm en droog tegen elkaar aan. Ze hebben waarschijnlijk uit zichzelf ontdekt dat dat toch het prettigst is.

8 opvarenden:

John zei

Meestal doen kippen dat uiteindelijk uit hun eiegn ja.. het kan even duren, maar het zit in het beest. Fazanten slapen bv altijd in een boom :-)

bl@nkie zei

Tjahh... Kippen zijn eigenlijk net als mensen! ;-)

Sjoerd zei

Haha, het koude kippeneffect...

Anne-Marie zei

De kipfilet ligt bij mij in de vriezer zelfs op een stokje.

Gonda zei

Had dat maar eerder geweten, dat had je een hoop gedoe bespaard.

Zeekraai zei

Ik las 'Dip' inderdaad
op m'n (google)reader.
Vond 't wel wat hebben,
dat stukje...
Het gekke is
dat ik
dat helemaal niet
zo'n onaardig sfeertje vind.
Dat je daar beschrijft.
Niet de nare berichten,
wél de ruitenwissers.
En de senseo...
Ik hou wel
van de donkere dagen
voor kerst...

Zeekraai zei

Oh ja,
't ging over je kippen.
eigenlijk.
Nou uh...
je mag ze hebben.
die van ons.
bedoel ik.
ze vreten nur legkorrels
en leggen 's zomers
2 eieren per week.
met z'n vijven,
dat is.
m.a.w. ze lopen
de kantjes
er overduidelijk vanaf !
ik zeg:
Kippen d'r uit
nieuwe houtstek!

met Oerol kun je ze gelijk meenemen...

Anoniem zei

Kippen kiezen uiteindelijk ook eieren voor hun geld. Heel verstandig. (behalve die van Anders dan, lees ik, misschien moet hij ze eerst in de regen buiten zetten?)