donderdag 24 januari 2008

Bloedbank

Gister was ik er weer eens, bij de bloedbank.

Tegenwoordig krijgen we, wanneer het weer zover is, via de post een kaartje met daarop een periode van twee weken waarin je zelf mag bepalen wanneer je langskomt. Dat werkt niet bij mij, want dan maak ik er nooit tijd voor. "Morgen maar", denk ik dan steeds, tot het te laat is. Ik vond de eerdere methode van gebeld worden en een afspraak maken prettiger. Dan stond het dwingend in mijn agenda. Dat de laatste keer deze periode tijdens de kerstvakantie viel, hielp ook niet echt. Meer mensen hadden daar last van gehad, dus was er nu bloedarmoede in het ziekenhuis. Daarom werd ik gebeld, of ik alsjeblieft langs wou komen. Dat wou ik wel.

Er volgt nu een groot stuk -want verder valt er nauwelijks iets te melden- medische voorgeschiedenis van mij. Ik heb namelijk een ietwat enthousiaste sinus-knoop. Ondanks mijn verder toch wel redelijke conditie heb ik altijd een wat hogere hartslag dan de gemiddelde mens. Dat moet ook, anders klopt dat gemiddelde niet. Een gemiddelde houdt immers in dat er tegenover mensen met trage hartslagen ook mensen met snelle hartslagen bestaan.

Toen ik Midas Dekkers eens hoorde vertellen dat je maar zoveel hartslagen hebt en dat ze daarna op waren, besloot ik er eens mee naar de dokter te gaan. Want op deze manier ging ik wel vlotjes door mijn voorraad heen! En soms had ik er last van. Dit was een jaar of zes geleden. Er bleek helemaal niets aan de hand. Alles pico bello, alleen wat te snel. Dat kan. Mocht ik wel een pilletje tegen innemen. Hielp het, prima. En anders maar weer stoppen en er mee leven. Het hielp. Ook tegen mijn migraine trouwens, ik heb daar sindsdien veel minder vaak last van. Een prettig bijverschijnsel.

Daarna ben ik altijd bloed blijven geven en ik heb nooit ergens last van gehad. Nooit misselijk geweest of flauwgevallen. Maar nu blijken er sinds oktober nieuwe richtlijnen te bestaan voor donoren -ze hebben er teveel en kunnen kieskeurig zijn denk ik- en belandde ik ineens weer bij de keuringsarts. Er is vast een reden waarom artsen keuringsartsen worden, de goeie niet tenagesproken. Bij deze had ik het gevoel dat als hij het kon, ik wel hersenchirurg had kunnen worden. Hij verzon hartaandoeningen waar ik bijzat, zocht ze op het internet op, en vroeg mij of ik dát misschien had. Wist ik veel! Volgens mij heb ik niets bijzonders, en dat zei ik ook. Uiteindelijk heb ik hem geadviseerd om voor de aardigheid eens met mijn huisarts te bellen. Zelfs bij het opzoeken in het on-line telefoonboek moest ik assisteren. Helaas was ze er niet, die deed tenminste nuttige dingen. Ze was visites aan het rijden.

Het eind van het liedje was dat ik onverrichterzake weer naar m'n werk kon. Ik heb geeneens lekkere soep gehad. Ik heb er wel een heerlijk vers broodje gesnaaid, maar dat was vantevoren. Hongerig bloedgeven is namelijk helemaal niet prettig. Bovendien vinden de zusters het niet leuk als je daardoor van je stokje gaat. Ik hoor binnenkort, wanneer de huisarts de noodzakelijke gegevens heeft verstrekt, of ik nog bloed mag komen geven. Maar eigenlijk heb ik er al geen zin meer in.

13 opvarenden:

bl@nkie zei

Toen ik nog veel aan sport deed lag mijn hartslag rond de 40 per minuut en soms lager... Nu zit ie rond de 60 ... zat ik of zit ik onder het gemiddelde dus!? ;-)

Anoniem zei

maar wel doen nog hoor ! want. dat weet je zelf ook wel.

dokters die visites rijden... een zeldzaam verschijnsel these days...

Anoniem zei

Ah, zo'n doktertje is ook maar een mens. jong en enthousiast, leert ie vanzelf wel weer af....

Sjoerd zei

Ik kan me voorstellen dat de lol er dan vanaf gaat. Je probeert de medemens een hart onder de riem te steken en dan zowat...

Anoniem zei

Zou héél spijtig zijn Gerhard, dat je om de verkeerde reden zou stoppen om je "goede daden" maar op te geven. Stomme keuringsartsen ! (heb ik ook al mijn deel van gehad, gelukkig bleken ze allebei op een bepaald moment precies 180 graden gekeerd ;-) (ze mogen ook eens een 2e kans krijgen ;-)
Veel van mijn vriendinnen geven ook bloed (hebben ze lekker een dag vrij haha... maar zonder zouden ze het ook wel doen, gelukkig ! )

Gerhard zei

@Bl@nkie: Als jij er evenveel onder zit als ik erboven, klopt het weer precies!

@Inge: Nee, ik stop ook niet hoor. Maar je mag soms ook even geen zin meer hebben. 't Is een hoop gedoe om er te komen, en dan zoiets.

@Ilse: Ja, 't was een snotneus van een jaar of 35!

@Me!: Precies!

@Lut: Zie wat ik bij Inge schreef. Een dag vrij!!!??? Wij mogen het onder werktijd doen, maar wel zo gauw mogelijk weer terug zijn! Dat is natuurlijk een rekbaar begrip, maar meestal is het met 90 minuten wel gedaan.

Anoniem zei

Oh God, zat je bij zo'n net afgestudeerde oen zeker. Niks van aantrekken, die geilt nog op leuke diagnosetjes en snapt niks van echte mensen, komt hopelijk nog wel. Deleten en gewoon je ding doen zou ik zeggen :)

Zeekraai zei

bloedlink kun je worden...
van die dingen.

Gonda zei

Ze bedoelen het vast goed, de gezondheid van de donoren staat voorop. Maar wat een sukkel zeg. Kon vast nergens anders aan de bak komen.

Anoniem zei

ten eerste is het heel goed dat je bloed geeft,
ten tweede is het inderdaad jammer dat je de soep misgelopen hebt...ik hoor er meer mensen over opgeven :)

Anne-Marie zei

Ok het wordt dus tijd om er weer wat aan te doen. met mijn 0 neg willen ze me altijd graag hebben maar sinds ik door een jonge keuringsarts ipv een van de zusters ben geprikt zie ik er tegenop. De naald zat niet goed en deed veel pijn. Het bloed wilde niet stromen. Dus ik moet weer even moed verzamelen. Ik zal binnenkort even bellen!

Anoniem zei

Hee wat oneerlijk! Waar ik bloed gaf, was geen soep of brood te bekennen! Een kop koffie en een droog ieniemienie koekje kon er vanaf, en ik drink geen koffie. :)

Die arts is gewoon overenthousiast, maar ik hoop dat je ook wel weet dat je geen bloed aan dat mannetje geeft, maar aan mensen die het keihard nodig hebben. Dat zet de boel wel weer in perspectief. :)

Gerhard zei

@Esther: Moeten ze me eerst nog wel willen hebben!

@Anders: Nou en of!

@Goentah: Voorlopig niet, denk ik.

@GobboE: Het is ook het moment, even voor jezelf onder werktijd, denk ik.

@Anne-Marie: Heb ik ook eens gehad, ik schijn moeilijk aan te prikken te zijn. Maar meestal gaat het heel goed.

@Wenz: Ze hebben het heel hard nodig, anders hadden ze niet gebeld. Ze hadden ook kunnen afnemen en daarna verder zien, vond ik.