zondag 20 januari 2008

Stokje

Krijg ik zomaar een stokje toegeworpen van Anders. Ik kan me wel in zijn verhaal over de stokjes vinden. We zijn ongeveer tegelijkertijd begonnen met bloggen, na het stokjesgooihoogtepunt. Ik heb geloof ik wel eens een stokje van Marius gehad, maar het niet als zodanig begrepen. Ik was nog een beetje 'groen'. En nee, eigenlijk ben ik ook geen stokjesmens, ik geef het dan ook niet door.

Het muziekstokje dan. Het is de bedoeling je MP3-speler op shuffle te zetten en dat dan de eerste twintig nummers de soundtrack van je leven zijn. Nou heb ik wel een MP3 speler, m'n telefoontje namelijk, maar wat daar op staat kan ik nauwelijks een representatieve doorsnee voor mijn leven of mijn smaak noemen. Ook luister ik er nauwelijks naar, eigenlijk ben ik een stiltemens. En te lui om actief iets aan de MP3-content op mijn telefoontje te doen.

Als ik sporadisch eens de radio aanzet is dat meestal om het gevoel contact te hebben met de buitenwereld. Eigenlijk geldt dat ook voor de TV. Ik koop nauwelijks CD's en zet de CD's die ik heb zelden op. Ik laat me liever verrassen. Ik ken haast nooit de artiest en naam van een nummer, misschien interesseert het me te weinig.

Eigenlijk vind ik ook teveel muziek leuk, ik zou nauwelijks een keus kunnen maken. Ik houd van oude muziek, middeleeuws dus, tot hiphop. Van Mozart tot Metallica. Elektro-trance en Gregoriaanse muziek. Turkse volksmuziek, Zigeunermuziek. Van alles dus. Er is ook veel waar ik een hekel aan heb. Moderne opera's of composities waar nauwelijks kop of staart aan is te ontdekken. Alles van Barbra Streisand en Celine Dyon, brrr. Jan Smit en kompanen, jakkes. (Ik vrees voor Google nu....) En zo kan ik ook nog wel even doorgaan, maar 't gaat om het idee.

Als ik een lijst zou moeten maken met nummers die ik mooi vind zou dat een krakkemikkige doorsnede moeten zijn van wat ik hierboven schreef. Ik zou ze nooit op mijn MP3-speler zetten, want ze blijven juist mooi omdat ik ze zo zelden hoor. Ik zal proberen hieronder twintig nummers te plaatsen (en sommige moet je gewoon ook zien!) die mijn hart hebben veroverd en die zomaar op mijn speler zouden hebben kunnen staan. In -natuurlijk- willekeurige volgorde:

1. Eminem-When I'm gone (voor vaders...)
2. Steve Harley & Cockney Rebel - Sebastian
3. The mamas and the papas - California dreamin
4. Cyndi Lauper - True Colors (haar versie ervan)
5. Black Eyed Peas - Shut Up
6. Madonna - Die Another Day (ze heeft de mooiste stem die ik ken)
7. W.A. Mozart - Mass in C minor (K.427) Credo (maar natuurlijk alles van hem)
8. Domased - Warning Signal (even zoeken in het album, Tarantula is ook goed)
9. Gabriel Faure - In Paradisum
10. King Crimson - Starless and Bibleblack
11. Purcell - Funeral of Queen Mary - arr Walter Carlos uit Clockwork Orange Deze vent speelt het heel goed! Het origineel is ook de moeite waard, overigens.
12. Klaatu - The Loneliest Of Creatures (helaas niet te vinden op het internet)
13. Pink Floyd - Atom Heart Mother, Part 1 en part 2
14. The Beatles - Eleanor Rigby
15. The Rolling Stones - Paint it Black
16. The Pussycat Dolls - Beep (en een mooie Rumba: Buttons)
17. Mike Batt - Lady of the dawn (helaas alleen een cover aanwezig, maar wel een goeie)
18. Alan Parsons Project - Old And Wise (mogen ze op mijn begrafenis draaien)
19. Guns N' Roses - November Rain
20. Metallica - The Unforgiven

Oh ja, voor de nieuwsgierigen onder jullie, op mijn telefoontje staan 10, 8 en 16, van de laatste twee de hele albums. En een paar nummers van Inge!

23 opvarenden:

Anoniem zei

dat is, net als ik, heel gevarieerd! Ziet er goed uit je lijstje!!

groetjes Sillyme en een muzikale groet voor vandaag

Anoniem zei

madonna de mooiste stem die je kent ? ik ben bang dat ik jou (ook al ; ) muziekje moet gaan mailen... neehee, niet van onder (of eigenlijk boven)getekende, maar van eh... vrouwen met een mooiere stem dan madonna. verder een paar verrassinge-n in je lijstje ook ! maar wel valsspelen ook hè... maar vooruit... ; )

Gerhard zei

@Sillyme: Dank! En jij ook een muziekale groet natuurlijk.

@Inge: Ik ben benieuwd wie jij goeie zangeressen vindt. En wat vond je verrassend in mijn lijstje?

Anne-Marie zei

Ik weet dat je een verrassende man bent, alleen al dat zowel de Rolling Stones & de Beatles in één stokje staan.
Hier en daar ken ik wat mensen die dat als een doodzonde zouden beschouwen.
Maar jij komt er volgens mij wel mee weg!

Anoniem zei

Eindelijk eens een lijstje waar dingen op staan die ik ken. En niet eens alleen de klassieke werken. Maar hoe de stem van Madonna klinkt, ik zou het werkelijk niet weten. Erg he!

Gerhard zei

@Anne-Marie: Ik ben niet iemand van kanten kiezen, een goed nummer is een goed nummer. Maar de Stones hebben er meer! ;-)

@aargh: Heb ik ook nog niet eens een representatief nummer van haar gekozen!

VenusVido zei

Leuk idee, dit, van dat stokje. Ik ga meteen zitten bedenken welke nummers mijn favorieten zijn...

VenusVido zei

mammie = ilse

Gerhard zei

@mammie: OK, dan krijg jij van mij het stokje! Fijn dat je het er even bij zei, ik was even van m'n apropos...

Sjoerd zei

Dat worden er dan twaalf van de twintig die mij ook kunnen bevallen...

Gonda zei

Alles van Mozart, ja! Helemaal mee eens. Maar ook alternatieve popmuziek gaat er best in. Jan Smit en soortgelijk spul is inderdaad om van te kotsten...

Gerhard zei

@Me!: Welke acht niet, ben best nieuwsgierig...

@Goentah: Hij heeft een rotstem, vind ik. En ik houd ook niet van loeiende zangeressen. ;-)

John zei

Er zijn er een paar die ik steengoed vind uit je lijstje..

Gerhard zei

@Redstar: Vertel! Mozart? ;-)

Zeekraai zei

Dat ik nou híer nog 's over 'n stok moet struikelen ;-)
Maar even voor de goede orde; 'n lijst met 'random' nummers (ookal zijn ze zelf gedownload) is toch wat anders als een lijst met all time favorites...
Op mijn mp3 spelertje staat vooral lekkere luistermuziek.
Als ik wat lekker hard wil horen,
doe ik dat ook liever over de boxen
i.p.v. een oortelefoontje !
Ook klassiek: Albioni, Satie, Mozart, Mussorski
of jazz: Dexter Gordon, Abby Lincoln, Billie Holiday
iers: Fling, Rapalje
hard: Black Crowes, Stones...
Eigenlijk heb ik een vrij brede smaak.
Wanneer 't maar geen dixieland (lees: banjo),
operette (lees: gekweel) of (gabber)house is !

Gerhard zei

@Anders: Tja, ik had je gewaarschuwd. ;-)

Anoniem zei

pussycat dolls ? eminem ? vond ik wel verrassend. fijn te lezen dat ik je nog steeds mag toezingen via je foontje btw =) en ik noem even een paar namen van ècht ècht ècht goeie zangeressen...
joan baez
melanie (safka)
bonnie raitt
janis ian
rory block
lucinda williams
emmylou harris
dar williams
jennie stearns
ani difranco
goed. een páár dus ; )

Gerhard zei

@Inge: Ho, wacht even. We halen dingen door elkaar! Appels en peren! Zeker, je noemt geweldige zangeressen, daar doe ik niets aan af. Maar ik zei dat Madonna een móóie stem had. Een timbre waar ik verliefd op zou kunnen worden, die prettig in mijn gehoor ligt. Snap je wat ik bedoel? Het is iets persoonlijks, iets subjectiefs.

Anoniem zei

Erg leuk en gevarieerd lijstje! Veel herkenning, al heb ik een ander nummer van de Stones als favoriet (Time is on my side) en van Alan Parsons ga ik altijd huilen....daarom wel favoriet, maar niet op m'n mp3 speler ;-)

Gerhard zei

@Wiesig: Dat heb ik met 'Lady of the dawn'. Niet huilen, maar het raakt me wel.

Anoniem zei

@gerhard : ik snap ! nu ! net zoals ik helemaal eh... week word van david bowie ! maar ja, die kan dan óók nog geweldig zingen ; P

Gerhard zei

@Inge: Oh ja, David Bowie! Ik heb helemaal niks met mannen, maar ik ben het in dit geval helemaal met je eens!

Anne-Marie zei

Opdracht uitgevoerd: zie Margje!