dinsdag 12 februari 2008

Das Leben der Anderen

Vanavond draait bij ons in het Filmhuis deze Oscarwinnaar. Ook won deze film nog veel meer prijzen. Ik denk dat ik er heen ga, het zal wel een volle zaal worden. Gelukkig komt dat hier regelmatig voor.

Alleen de titel al, (de fascinatie voor) het leven van een ander. Hebben wij dat hier in de blogwereld ook niet? Alleen wordt hier niet bespioneerd, maar gunnen veel mensen elkaar een kijkje in hun leven. Je laat niet méér los dan je wilt, kunt de zaken kleuren of weglaten al naar je uitkomt. En je kunt gluren bij wie je wilt, soms een berichtje achterlatend dat je er was.

Toch is het vreemd. Je krijgt een beeld van de mensen bij wie je leest. Of het correct is weet je niet, het is het gevoel. Hoe ze schrijven, wat ze schrijven. Soms klikt het over en weer, soms klikt het niet. Naar sommige mensen ben je meer nieuwsgierig dan naar anderen. Waar dat aan ligt weet ik niet.

Wel vind ik het fijn wanneer belangstelling een beetje wederzijds is, of wordt. En dan bedoel ik niet reacties op mijn reacties, maar tegenbezoekjes. Belangstelling voor wat míj bezighoudt. Mijn reacties die ik elders achterlaat zijn als noten die in het najaar door eekhoorns worden verstopt. Ik laat ze lukraak achter, weet vaak niet meer waar en kom zelden terug om te checken of er een tegenreactie was. (Maar als ik die per ongeluk vind, is dat wel leuk natuurlijk!) In ieder geval getuigen ze van mijn belangstelling voor wat jóu bezighoudt.

Enfin, ik dwaal een beetje af zoals gewoonlijk. Als ervaringsdeskundige in het gluren naar levens van anderen ben ik nieuwsgierig naar die film. Hoe kan de spion ondanks het eenrichtingverkeer toch in de ban komen van zijn slachtoffers? Morgen laat ik het je misschien weten.

17 opvarenden:

Gonda zei

Leuke vergelijking met het bloggen :-) Veel plezier vanavond!

bl@nkie zei

Ach een beetje meeleven met een ander doet je eigen leven ook goed. Ik ken dat en voel het ook op die manier... Geniet van die film, ik ben benieuwd naar je mening over de film.

Anoniem zei

'Ik laat ze lukraak achter, weet vaak niet meer waar en kom zelden terug om te checken of er een tegenreactie was.'

en dat terwijl je zelf wel vaak reageert op reacties (hier)... hm... *denkt*

Gerhard zei

@Goentah: Dank je!

@Bl@nkie: Ik laat het weten (als ik ga...)

@Inge: Ja, ik doe het vaak wel, niet altijd, maar verwacht het niet van een ander. Ook heb ik niet het gevoel dat jullie hier speciaal terugkomen (behalve jij nu ;-) om mijn reacties te lezen, maar misschien heb ik het mis. Laten we het erop houden dat ik doe wat mijn hart me ingeeft. Ik houd me niet aan vaste regels.

Anoniem zei

"Ik doe wat mijn hart me ingeeft" zeg je tegen Inge. Dat vind ik dus fantastisch, een man die doet wat zijn hart hem ingeeft. Zouden meer mannen moeten doen.
Ik vind jouw logjes meestal wel leuk, maar het heeft even geduurd tot ik wist hoe ik moest reageren. Dat schuif ik gewoon op mijn leeftijd!
Ik heb over de film gelezen en ben heel benieuwd wat je er van zult vinden. Groet van Trui

Gerhard zei

@Trui: Ik ben dan ook een gevoelsmens Trui. Ik verwacht daarom liever ook niet al te veel van een ander, want verwachting leidt vaak tot teleurstelling.

Anoniem zei

nou, ik vond het dus echt een fantastische film!

Sjoerd zei

Van iedere blogger die ik regelmatig bezoek vorm ik mij ook een beeld. Een paar heb ik later eens leren kennen op een bloguitje. Het beeld was net een puzzel waarvan de stukjes in elkaar vielen.

Anoniem zei

Het is een hele mooie, trieste film, maar dat weet je inmiddels al waarschijnlijk ;)
En mooi verwoord van die wederzijdse belangstelling, inmiddels staan alleen de mensen in mijn rss die me blijven boeien en daar komen er niet veel bij moet ik zeggen.

Anoniem zei

Op mijn weblog zei ik dat je de groeten krijgt van de hele familie. Maar ik weet niet zeker of je dat gelezen hebt natuurlijk. Ik weet zelf ook nooit waar al mijn reacties blijven. Soms zie ik ze tot mijn schrik op google verschijnen. De film 'das Leben der anderen'
hebben wij op dvd maar ik moet zelf ook nog gaan kijken. heel benieuwd.

Anoniem zei

De film ligt al weken in een kastje te verstoffen. Waarom? Waarschijnlijk omdat ik 'm niet alléén wil zien.

Over tragiek ( in andermans leven ) gesproken; heb je Mar Adentro al eens gezien?

Salty Letters

Gerhard zei

@Mama Muis: Ik ook!

@Me!: Per verhaaltje laat je zo weinig mogelijk los over jezelf, maar de aanhoudende lezer kan inderdaad alle stukjes op elkaar leggen tot een compleet plaatje. Wonderlijk.

@Esther: Ja, triest, maar ook hoopvol. In die zin dat de maker kennelijk uitgaat van het gegeven dat in ieder mens toch iets goeds schuilt. Als ik in jouw RSS feed sta, voel ik me erg vereerd! ;-)

@Karin: Ik had het niet gelezen, sorry, maar nu wel! Ik zal proberen niet teveel te verklappen als ik erover schrijf. Of je moet 'm gauw even gaan zien, het is beslist de moeite waard.

@Salty Letters: Vraag je toch een vriendin? Ik vind het altijd prettig om films in een bioscoop te zien, met veel gemotiveerde mensen om je heen. Nee, Mar Ardentro heb ik (nog) niet gezien.

Anoniem zei

inge was here ; )

Gerhard zei

Moet je ook blijven doen Inge! :)

Anoniem zei

Prachtig stukje Gerhard!
Die film zou ik ook wel graag zien denk ik. Mar adentro zag ik héél graag, ging over Ramon die euthanasie wou. Een héél sereen , mooi portret. Is alleszins een aanrader. Ik ben jarenlang de dinsdagavond naar "De andere film" gegaan , een alternatief circuit hier en heb daar echt pareltjes gezien. De allermooiste film vond ik "Lebewohl Fremde" van Tevfik Baser. Bestaat spijtig genoeg niet op DVD vrees ik.
Benieuwd naar je recensie van de film !

Gerhard zei

Lut, hier heet het het filmuis, daar worden Art-house films getoond, films die niet uit het grote mainstreamcircuit komen. Het is er altijd leuk, er komt ook een bijzonder publiek. En inderdaad, er zitten pareltjes tussen. "Lebewohl Fremde" ken ik niet, ik zal het zo eens opzoeken in mijn grote Filmzoekmachine: www.imdb.com.

Anoniem zei

Gerhard, gewoon op google de titel intikken gaat ook hoor en dan komt je op filmportal.de terecht. Ik beheers de Duitse taal niet (eerlijk gezegd nooit in geïnteresseerd geweest, ben meer Frans- en Engelstalig gericht) maar daar kan je dus een mooie uitleg lezen.
Dank voor jouw link.
Inderdaad bij dat soort films een bijzonder publiek. Vond ik altijd héél aangenaam.