donderdag 11 januari 2007

Beginnersgevoel

Begin jaren tachtig leerde ik mezelf met computers omgaan. De eerste homecomputer waar ik vanwege mijn toenmalige werkgever veel de beschikking over had was de Phillips P2000C. Eerst met als besturingssysteem CP/M, later MS-DOS. Met mooie grote floppy's, geen harde schijf, nauwelijks intern geheugen en een monochroom groen scherm. Het kloppend hart bestond uit de Z80 processor, de leukste processor ooit gemaakt. Ik schreef Pascal programma's, maar ook Basic en Forth. Heb zelfs nog wel eens 100 gulden verdiend aan een ingezonden artikeltje en bijbehorend programma in de HCC-Nieuwsbrief (nr 114)!

Het bijzondere eraan vond ik steeds de ontdekking van nieuwe mogelijkheden, het gevoel van pionieren dat je ervan kreeg. Het gevoel dat je nog maar nauwelijks iets wist, de zee van onbegrende mogelijkheden die in het verschiet lagen.

Na ruim 21 jaar voor dezelfde werkgever gewerkt te hebben, vroeg ik me af hoe dit heeft kunnen gebeuren. Het klinkt vreselijk en als je mij dit 20 jaar geleden had verteld had ik het niet geloofd. Maar één van de redenen hiervoor is dat ik om de paar jaar de mogelijkheid kreeg om weer iets geheel nieuws te gaan doen. Zelfde collega's, zelfde koffie, maar een heel nieuwe uitdaging.

Ik realiseerde me dit omdat het me wéér is gelukt iets anders te gaan doen. Weg met de sleur van de voormalige uitdaging. Leve het gevoel van onzekerheid! Leve het beginnersgevoel!

5 opvarenden:

Enno Nuy zei

Proficiat! Zo'n mooie dankbare terugblik is niet ieder gegund, maar zie hoe inspirerend het is, wat voor sleur wordt aangezien, blijkt een zaaitijd te zijn geweest!

Anoniem zei

Mooi -- maar wat ga je doen?

Gerhard zei

@Marius: Je hebt het goed gelezen. En eigenlijk had ik 'sleur' moeten schrijven. Het was nog steeds wel leuk, maar al weer 'gewoon'.

@hondje: Dat is niet echt het punt en als ik het uitschrijf klinkt het weer zo banaal. Laten we het er op houden dat het een leuk uitdagend IT klusje is van een paar maanden.

Anoniem zei

Ha, ik liet de term Z80 vallen tegen R, die naast me zat, en er ging meteen een sluisdeur open. Nostalgie-overstroming. Hij is in 1975 begonnen.

Gerhard zei

Ik moest me een beetje inhouden inhouden, maar die Z80 zat werkelijk overal in. In de Sinclair Spectrum, wat heb ik daar een plezier mee gehad, maar ook in de verkeersregelautomaten die ik toen programmeerde. En nog veel meer. Leuk was dat.