zaterdag 6 januari 2007

Eenheidsmaten

"Het voorwerp ter grootte van een golfbal en met het gewicht van een blik soep..."

Ergeren jullie je ook zo aan vergelijkingen van deze aard waar je niks mee kan?
Een oppervlak ter grootte van twee voetbalvelden (gaat nog),
een rij vrachtwagens vier keer de lengte van Manhattan,
zo zwaar als drie olifanten.

Wat moet je daar nou mee. Ik meende dat we een tijd terug al een heel handig systeem van basiseenheden hadden bedacht.

En wat voor soep dan? Snert of kippensoep? Dat vraag ik me dan wél weer af...

nu.nl cbs fox space.com cnn freerepublic wibc


PS: een golfbal heeft een doorsnede van 42,67 mm en vanavond ga ik een blik soep voor u wegen. (Als ik het plaatje zo eens bekijk, lijkt me dat een flinke golfbal. Maar goed.)

Update: Een blik Italiaanse Minestronesoep weegt 906 gram.

De inhoud van een bol bereken je met 4/3*pi*r3. Een golfbal is dus 40,68 cm3. Dat maakt het soortelijk gewicht van het voorwerp (bij benadering natuurlijk) 0,906/0,04068= 22,27 kg/dm3.

Nu kun je tenminste zinvolle vergelijkingen doen, ervanuitgaand dat de oorspronkelijke vergelijkingen enigszins accuraat waren. Want had je daaruit afgeleid dat 4 liter ervan evenveel weegt als een volwassen man van 89 kg?
En kwik, best zwaar spul, weegt toch maar 13,6 kg/liter.

Maar, en nu komt het, één van de zwaarste elementen die we kennen, Iridium, weegt ca 22,65 kg/liter. Het wordt veel aangetroffen in meteorieten. Niets raadselachtigs aan dus. "Nature is operating within specified parameters." Alleen vervelend als het door je huis stuitert.
En de soep was lekker, dank u.

2 opvarenden:

Anne-Marie zei

Ja en de inhoud van je motor is een kwart keer pi keer d kwardraad keer s keer het aantal cilinders en wordt, als je de maten in decimeters hebt, meteen in liters gegeven.

En wist je dat als je met je rug in de wind gaat staan, dat het lage druk gebied op half elf ligt?

En die weergegeven wordt in bar of milibar?

Gerhard zei

Nee, wist ik allemaal niet ;-)
Behalve die laatste dan.