donderdag 18 januari 2007

Spray more, get more

Nu we toch even met lichaamsverzorging bezig zijn, mijn favoriete reclame van dit moment is die van Axe: Spray more, get more. Overigens, ik gebruik al jaren Axe, maar misschien ben ik er toch te zuinig mee... ;-))

In ieder geval, ik vind het een leuk filmpje en ook de bijbehorende muziek doet het goed.

Maar!

Die tekst, het klinkt als het 'Dies Irae', of versta ik dit nu verkeerd? Laat ik ervanuitgaan dat het zo is. Het onheilspellende ervan kan ik enerzijds wel begrijpen, maar eigenlijk vind ik het toch een vreemde keuze. Het komt uit de (gregoriaanse) katholieke begrafenismis, maar zelfs daar wordt het bijna niet meer gebruikt omdat het toch wel erg donker is.

Een spectaculaire versie vind je in het Requiem van Verdi. En één van de mooiste, lichtste, Requiems (zonder Dies Irae) is die van Gabriel Fauré, "voor de grap gecomponeerd". En wie kent het Requiem van Mozart niet?

Zouden de reclamemakers van Axe puur voor het oppervlakkige effect zijn gegaan, zonder zich te verdiepen? Overdrijf ik? Of heb ik het gewoon mis?

Update: Nadat ik dit geschreven had heb ik eens research gedaan, kan ik volgende keer beter andersom doen. Het is inderdaad Dies Irae. Uit een Requiem van Karl Jenkins. En ik blijk niet de enige te zijn die het een wonderlijke keuze vindt.

4 opvarenden:

Enno Nuy zei

Nu heb ik het filmpje gezien, dat prachtig is - een juweel - en alle muziek gehoord, waarbij ik zou twijfelen tussen juouw 'mooiste' (in Paradisum Faure) en Mozart, maar de eigenlijke vraag is wat anders: past het gekozen Dies Irae bij de promotion van Axe? Als het alléén om het effect te doen is, zijn er vele alternatieven in de muziek. Toch vind ik het wel een 'opwindende eenheid'.

Gerhard zei

Ja, het resultaat is goed. Ik draai er wat omheen maar je kunt je inderdaad afvragen waaróm hiervoor gekozen is.

Anoniem zei

Nu je het zegt, dat is wel een beetje erg raar.

Gonda zei

Ik vind het knap dat je er nog Dies Irae uit hebt kunnen halen.

Ik denk dat de man uit het filmpje ten dode opgeschreven is, met al die 'hongerige' vrouwen om hem heen;-) Een beetje een voorbarig Requiem dus. Blijf jij maar zuinig met je Axe... Een stuk veiliger :-)