zondag 18 februari 2007

Varen in februari

Al dat gedoe met die Flitsclub en die Sneeuwklokjes, dan voel je het voorjaaar en wil je weer varen. Dus vanmiddag hebben Maria en ik een mooi tochtje gemaakt. Beetje over het Sneekermeer gezwalkt en bij Paviljoen "het Meer van Lenten" een pilsje/wijntje gedronken en een soepje gegeten.
Er kwam een man naar mij toe, hij had ons zien aankomen en hij vroeg of onze boot een Doerak is. Deze vraag kwam erg onverwacht, er moesten even wat radertjes in beweging komen voor ik doorkreeg waar hij het over had. Een kenner zal nooit een vlet verwarren met een Doerak, hij gaf meteen toe geen kenner te zijn. Ik heb hem niet terugbeledigd :), maar vriendelijk uitgelegd dat onze boot een Dolmanvlet is, oorspronkelijk gebouwd voor Rijkswaterstaat. Hij dacht erover ook een boot te kopen, vandaar z'n interesse. Trouwens, ik heb niks tegen Doeraks, het is een handige, praktische boot. Er is een tijd geweest dat wij er ook één wilden.
Hij was er met z'n gezin, we gingen ongeveer tegelijk weg. We hebben ze uitgenodigd voor een kort tochtje, altijd leuk als je nog helemaal naar Zaltbommel moet. Ze accepteerden graag, zo'n onverwacht uitje op het Friese water. Ze vroegen honderduit en we hebben ze ook nog wat tips kunnen geven. Altijd moeilijk, je eerste boot kopen.

9 opvarenden:

Anoniem zei

'Varen in februari' hier betekend 9 optimistjes, 2 flitsen en een open vlet weer vaarklaar maken voor komend seizoen...
ps. @ Gerhard; nee, onze boot heet niet KlapBoot... De vloot hierboven is momenteel ons enige drijvend materiaal (op twee zeekajak 's na). Tegenwoordig is 't huren (http://www.wv-hetwakendoog.nl/koos.html) of meevaren...

Anoniem zei

Leuk zo'n onverwachte vaarmiddag in februari en ook nog met betoon van gastvrijheid. (Mijn broer had een Waalkotter, meen ik.)

Anoniem zei

Wat geweldig. Een doerak is toch echt geen vlet :)
Mijn bootligt nog op de wal. Begin april drijft ze weer.

Anoniem zei

Gaaf, je eigen boot (sorry, ik zeg altijd boot). Mooie kleurtjes op het water, was gisteren een onverwachte verrassing voor me. Zelf werk ik voor een rederij met cruiseschepen en in de zomer gaan onze schepen vaak richting het Noorden.

Gerhard zei

@Ingeborg: Boot is goed. Schip is meer voor beroepsvaart. Maar bij de Marine noemen ze ook alles boot. Omdat mijn boot als werkschip is gebouwd zeg ik zelf ook wel eens 'mijn schip'. Klinkt lekker stoer!

Gonda zei

Hahaa, je hebt ze niet 'terugbeledigd':-)) Heel grappig :-)
De enige vlet die ik ken is de Lelievlet. Dat is een soort badkuip met mast en zeilen :-)

Gerhard zei

@Goentah: Haha, ik was al bang dat ik de enige was die dat lollig vond! ;-) Lelievletjes worden hier gebruikt door de zeeverkenners.

Gonda zei

Ze zouden je pas goed beledigd hebben als ze jouw boot als Lelievlet hadden betiteld :-)
Mijn dochters zeilen in lelievletjes. Bij de scouting dus!

esther zei

Fantastisch, je eigen vlet, of zoals ik hierboven lees, schip! Ik heb er totaal geen verstand van maar ben dol op water en varen.