woensdag 28 maart 2007

Boomvalk

Er zat gister een prachtig roofvogeltje in onze tuin een prooi kaal te plukken. Ik dacht eerst dat de roofvogel een duif was, vanwege de kleur, een mooi blauwgrijs. Ik ben niet in bijzondere mate geïnteresseerd in vogels, maar als ik iets vreemds zie wil ik toch wel weten wat het is. Deze had ik nog nooit gezien, dus buurman T., die hier later op de koffie was, haalde zijn boekjes en we hebben het opgezocht.

Het bleek een boomvalk te zijn. Wat een prachtig beestje was het. Het is een vrij zeldzame vogel, met ongeveer duizend broedparen in Nederland. De foto's die ik achter glas moest nemen zijn niet gelukt, het wilde niet. Ik hoop nu dat ik hem gauw weer eens terug zie.

6 opvarenden:

Anoniem zei

Wat leuk dat je er dan toch achter komt wat het voor een vogel is. waarschijnlijk zie je die de komende dagen nog eens verschijnen...

Anoniem zei

bijzonder.... ik heb er in ieder geval nog nooit 1 gezien.

esther zei

off topic @ gerhard: er is een rss feed op de nieuwe site! Helemaal onderaan de links in hele kleine lettertjes. En de links werken nog niet allemaal goed, maar ik kan er pas a.s. maandag verandering in brengen (dan is ega aka technicus terug :)

Anoniem zei

En toch is je interesse soms breder dan je vermoedt. Een oplettende observatie heb je nodig, niet voor het vluchtige waarnemen maar voor het werkelijke zien en hoeveel opmerkzaams gebeurt er dan niet.

Gonda zei

Een teken dat het goed gaat met de natuur? Of het was gewoon een toevalstreffer. Best bijzonder!

Gerhard zei

@Neneh: Ik hoop het, ik wil eigenlijk nog een foto maken.

@Ingeborg: Tot eergister ik ook niet, dus wie weet...

@Esther: Gevonden!

@Marius: Inderdaad, als je oplet is er zo veel te zien. Maar je moet er wel open voor staan.

@Goentah: Met diezelfde buurman T. (70) had ik naar aanleiding van zijn boekjes een gesprekje over de soorten die er de laatste tientallen jaren allemaal verdwenen zijn en die hij zich herinnerde. Neem alleen al Leeuwerik of Gele Kwikstaart. Het is allemaal wel verschraald, dus ik ben blij met al het bijzonders dat ik zie.