dinsdag 27 maart 2007

Visboer

Mijn dochter is vandaag voor het eerst weer naar school, Maria knapte gister weer op en bij mij begint het er vandaag ook weer wat op te lijken. Dat was een vervelend weekend, vooral zondag, toen iedereen hier in meer of mindere mate ziek was.

Daarnet zaten we even voor ons huis, uit de wind en lekker in de zon, vitaminen opdoen. Het is er zelfs warm! Ik zie 75 meter verderop een vrachtwagentje het dorp binnenrijden. "Hoeveel boterhammen wil je?" vraagt Maria. Vanaf het vrachtwagentje klinkt een bel. "Of heb je liever een gebakken visje?" Dat is het laatste waar ik aan wil denken. Ik zit me te bezinnen op een antwoord en vraag me af hoe ze op zo'n vreemde vraag komt. Het vrachtwagentje komt dichterbij, het blijkt de visboer te zijn. Verbluft kijk ik Maria aan, en nu pas dringt de betekenis van de bel tot mij door. We moeten lachen. "Dat gaat altijd zo" zegt Maria, nadat vanuit het midden van het dorp een hels kabaal ons bereikt en de visboer met zijn geluidsinstallatie het hele dorp op zijn aanwezigheid attent maakt.

Grappig, dat je elke dag thuis kunt zijn, maar er op bepaalde momenten eigenlijk nooit bent. En dat er soms juist dan van die onbekende ritueeltjes in de omgeving kunnen plaatsvinden. Het is leuk er af en toe één te ontdekken.

8 opvarenden:

Anoniem zei

Dat is dan weer een klein voordeeltje van het ziekzijn. Maar eigenlijk is dit natuurlijk geen weer voor griep!

Anoniem zei

Als ik vakantie heb van m'n werk gaat er ook altijd een wereld voor me open!

Heb je nou nog vis op, vraag ik me af!

Anoniem zei

Zo komt er ook eens per week 'n vrachtautootje die die grijze container legen...
en om de andere week de groene.
(container)
Oud papier: laatste donderdag v.d. maand.
En dan hebben we nog: de schillenboer, KCA-autootje, de diepvriesman, oud papier voor het muziekkorps...
én de man van de leesmap, maar vraag dat maar aan Maria...

Gerhard zei

@Aargh: Vreselijk is het. Ik had vrij, was het geen weer. Nu is het goed weer, kan ik niks. Ik hoop dat ik donderdag fit ben, er moet nog wel het een en ander gebeuren voor het weekend.

@Ingeborg: Het idee, nog maar even niet.

@Anders: De meesten ken ik, maar ik zie ze nooit. Als ze al bij ons langskomen...

Anoniem zei

Je bent thuis in ander alledaags ritme dan thuis.
Maar goed, hopelijk worden jullie met de dag weer fitter en keert alles weer naar 'het gewone', dat we ook wel de tredmolen noemen. Mijn oma, die stokoud en wijs was, zei in dergelijk gekwakkel: "je gaat vroeg(er) te bed en je krijgt een geklopt ei met cognac." Dat smaakte heel wat beter dan toentertijd de levertraan.

Anoniem zei

@Marius: goede sex schijnt ook te helpen!!

Anoniem zei

Wat fijn om te weten dat er nog visboeren bestaan die langs de deur komen.
Hier in de stad hebben we alleen een ijscoman die zijn hevig versterkte ringtone 'popeye the sailorman' op de raarste tijden door de straat laat schallen. 's Ochtends, 's avonds laat, midden in februari...

Gonda zei

Het is het Pavlov-effect :-) In dit geval ging Maria kwijlen toen ze de visboer hoorde bellen!