maandag 5 maart 2007

De grote rivieren

Je hebt in de vaarwereld mensen die het liefst droogvallen op het Wad. Of altijd zeilen op het IJsselmeer. Zoveel mensen, zoveel smaken. Zelf noem ik ons altijd oneerbiedig 'slootjevaarders'. Wij varen het liefst op de binnenwateren. Kanalen, vaarten, meren, rivieren en noem maar op. Het ultieme slootjevaren deden we toen we eens naar de zeehondencrèche in Pieterburen voeren. Het was een mooie tocht, maar zelfs ík werd er wat claustrofobisch van. Er was daar wel héél erg weinig water om in te varen.

Maar onze mooiste tochten zijn op de grote rivieren. Eén van de eerste zomers dat we onze boot hadden zijn we een eind België ingevaren, via de Maas. Op de terugweg hebben we de Maas tot aan de Biesbosch afgevaren. De IJssel zijn we diverse keren op- en afgevaren, de Waal en de Neder-Rijn gedeeltelijk. Ik vind dat het mooiste wat er is.

Met stroom tegen, in de zomer zo'n 5 km/u, varen we 'over land' nog maar 7 km/u. Je glijdt langs oudhollandse plaatjes van koeien die onder een boom in het water staan, zonnende gezinnetjes, een enkele fietser, verliefde stelletjes, andere scheepvaart, prachtige uitnodigende stadjes en dorpen. Dan kan zo'n rivier mij niet lang genoeg zijn. Ik krijg de vaarkriebels, komt door het weer!

15 opvarenden:

Gonda zei

Jij wilt dus ergens naartoe varen, en niet zomaar op een meer wat rondjes varen. Af en toe even passagieren is natuurlijk helemaal geweldig! Zo kom je nog eens ergens :-)

Gerhard zei

@Goentah: Neem nou zo'n IJsselmeer. Uren varen en er verandert niks! Bovendien, als het te hard waait word ik er altijd misselijk van. Als je weer eens in Frl bent ben je bij deze uitgenodigd om te komen passagieren! :-)

Gonda zei

Ja, dat zou leuk zijn! Wie weet gebeurt dat nog wel eens!

Anoniem zei

Ja, geweldig Gerhard. Tweemaal ging ik mee met mijn broer aan boord vd Waalkotter (hij 'krijgt' nu binnenkort een Sk-kotter, vertelde hij), eenmaal naar de Biesbosch en eenmaal heel ver: de Maas op tot aan Fumay in nrd.-Fr. Een jaar of vijf, zes, geleden was ik eens met de auto in de buurt van Pieterburen, ik herinner me daar een ander plaatsje: Doodstil.
Off topic, zoals het heet: vind je het vervelend als ik 'jouw' template ook kies? En: alle customizations gaan weg. Wat? Waar herstellen? Wát een leek!
Tot slot: een mooie site is http://danielameester.blogspot.com - zij schildert, o.a., een schip in de golven. En al scrollend een mooie muurschildering. (Ach, ik heb zoveel tijd.)

Gerhard zei

@Marius: Wij konden niet zo heel ver het buitenland in, we moesten ook weer terugvaren. En dan is Nederland behoorlijk lang.
Nee, dat vind ik niet vervelend. Als je niets weet van de customizations heb je er waarschijnlijk ook niet zoveel aangebracht. Misschien valt het wel mee. Je kunt je oude template veiligstellen, misschien niet onverstandig om te doen.

Anoniem zei

Hoe stel ik die veilig? Dank je voor 'bijstand'.

Gerhard zei

Bij mij (ik heb de nieuwe blogger) zit naast de 'pick new template' een tab met 'edit html'. Daar kun je klikken op 'download full template'. En die kun je daaronder evt. weer terugladen.
Succes, kom je er niet uit dan kun je we wel mailen.

Enno Nuy zei

Het is allemaal gelukt, alleen de Links zijn weg. Whoopsadaises!
Ná het zwart is dit het beste ontwerp en ik deed het met het oog op leesbaarheid.

Gerhard zei

Wat vreemd, want dat heeft niets met je lay-out te maken. Dat is data, net als je tekst. En ook jammer, want het was er nogal eens één.

Anne-Marie zei

Dit weekend was ik in oost Groningen, dagje kuuroord nieuweschans. Omdat ik uit Delfzijl kom kreeg ik een enorm thuis gevoel en het verlangen om met de boot weer eens door de veenkanalen van oost Groningen te varen. Met de sleutel van de VVV kom je door de hele provincie en kun je zelf je bruggen bedienen. Ja, met die zon van vanmiddag krijg je inderdaad de kriebels

Gerhard zei

@Anne-Marie: Het Reitdiep en Damsterdiep, mooie watertjes. Wij hebben ook zo'n sleutel permanent aan boord.'t Gaat steeds mis met inleveren. En de marifoon voor de op afstand bestuurde bruggen is ook erg handig, want om de één of andere reden regent het altijd als je op de 'bedienen' knop moet drukken. ;-)

Gonda zei

Ik lees dat ik een trend gezet heb met het 'whoopsadaisies' :-)
Ik geef Marius gelijk dat ie een piepklein grommetje geeft. Zo'n template is een heel geklooi. Zelf zou ik best een kopfoto willen of zo, maar ik begin er maar niet aan. Dat html ligt me niet zo...

Gerhard zei

@Goentah: Als ik even moet helpen...
(Mijn kinderen eten HTML, om Toon Kortooms maar eens te parafraseren.)

Gonda zei

Ik wilde dat ik in deze tijd kind was!! Vroeger was het al heel wat als je een typdiploma had :-( En die heb ik.

Anoniem zei

Nee...geen vaarkriebels, hier alleen lentekriebels!

Weet je..lang geleden heb ik een paar maandjes op 1 van onze cruiseschepen gewerkt. Ik vond de tocht toen naar Texel via Harlingen en Medemblik ontzettend mooi. En het IJsselmeer, wat kan het daar spoken!!