donderdag 1 maart 2007

Jullie

Gister sprak ik u met 'u' aan, terwijl ik ook 'jullie' had kunnen zeggen.

Een jaar of vijftien geleden zijn we met zijn tweetjes op vakantie geweest in Indonesië. Sumatra, Java en Bali doorkruist. Het was een georganiseerde reis (we zijn niet zo avontuurlijk aangelegd, maar wel nieuwsgierig) en de Indonesische gids sprak ons consequent aan met 'jullie'.

Later begrepen we van de Nederlandse reisleidster dat dit eigenlijk een subtiele belediging was, en ook als zodanig bedoeld. In de Indische, of eigenlijk Javaanse, omgangsvorm is het kennelijk onbeleefd een groep mensen zo aan te spreken. Of dit precies waar is weet ik niet, maar zoiets blijft bij mij wel hangen.

Daarom gebruik(te) ik dus -heel bewust- 'u', omdat ik dat mooier én beleefd vind. Snapt u?
(maar ik voel me niet beledigd als u voor andere vormen kiest).

PS: Morgen zal ik iets schrijven over een grappige omgangsvorm in het Harlingers (of stadsfries).

10 opvarenden:

Anoniem zei

Ik keek het expres net nog even na, maar op mijn weblog schrijf ik eveneens en als dat zo te pas komt, zoals ik al direct veronderstelde maar even in twijfel kwam, 'u' als ik me heel direct tot de lezer wend. Ja, dat is mooi, dat is beleefd en heeft én bewaart een heel bepaalde stijl. Pas wanneer er een vertrouwdheid in het contast blijkt, kunnen we daar blijk van geven. Zo doen jij en ik dat.
Ontdekte je al mijmerend in de trein, waarbij je plotseling op "Java van 15 jaar geleden" stuitte, dat je juist hierover even een gedachte zou schrijven?

Gerhard zei

@Marius: Zo doen we dat inderdaad, we hebben daar hetzelfde gevoel bij.
De gedachte ontstond gisteren al, toen ik me realiseerde dat ik het zo deed en waarom.
Ik heb trouwens in mijn 'drafts' plm. vijftien steekwoorden klaarstaan. Sommige redelijk uitgewerkt, maar eigenlijk al totaal mislukt. Andere met potentie. Net één over 'Gamelan' toegevoegd. Wie weet. Meestal schrijf ik trouwens het best spontaan. Als ik er lang aan moet sleutelen wordt het niks.
En daar mijmer ik dan over in de trein.

Anoniem zei

Omdat ik mijn logs altijd 's morgens post, zo omstreeks kwart voor negen, werk ik in het voren Gerhard en liggen de logs voor de komende dagen al 'vast', mede omdat ik vanaf het begin heb afgezien van de waan van de dag. Zo betitel ik jouw logs allerminst. Ik bedoel ermee dat ik het niet zal hebben over 'het nieuwe kabinet', of, volgende week, over de de provinciale verkiezingen of over het salaris van de Numeco topman (met een bonus van twaalf miljoen). Voor mij vergt het een ander soort van denken en bovendien besteed ik veel tijd aan het vinden van een beeld dat er bij past en tegelijkertijd soms iets anders uitdrukt of een eigen verhaal heeft. Het is maar gelukkig dat bloggers zich van elkaar onderscheiden en dat je de ander daarin kunt respecteren; dat is wat mij ook aanspreekt en boeit, die andere eigen talenten en gezichtspunten. Maar nu stop ik - tot morgen, en vooral: een goede nachtrust.

Gerhard zei

@Marius: Ik heb net mijn stukje voor morgen geschreven. Ik moet maar even zien wanneer ik tijd heb het te 'activeren'. (Goentah heeft mij wel eens betrapt als ik het te vroeg deed ;-)) Meestal heb ik wel eens een gaatje of wat.
Jouw stukken zijn veel complexer, ik kan me goed voorstellen dat je daar meer tijd voor nodig hebt.
Ik volg gewoon mijn eigen 'waan van de dag'. Dat ligt mij het best.

Gonda zei

(Grrr, ik had net een hele lange reactie geschreven, ging er wat mis bij het plaatsen!!)
Wat ik had gezegd: ik voelde me geschokt bij het lezen van die opzettelijke belediging. Heel respectloos. Het lijkt een beetje op stiekem achter iemands rug je middelvinger opsteken. Zoiets.
Verder schreef ik in mijn comment dat ik jullie vreselijk gedisciplineerd vind wat betreft loggen. Ik wil nog iets posten vanavond, maar moet het nog helemaal schrijven. Zelfs de vorm nog bedenken... Of het lukt weet ik dus niet! Het onderwerp weet ik gelukkig al wél!

(En nu maar hopen dat deze comment nu wel zonder problemen geplaatst wordt.)

Anoniem zei

u kunt het ook te bont maken :)

Gerhard zei

@Goentah: dat is balen, ook voor mij. Ik vind het heel prettig dat hier wordt gereageerd. Heeft de woordverificatie er mee te maken? Ik zet het weer uit, mijn gasten hebben er veel te veel last van. Die commentspammers pak ik zelf wel aan (tenzij het écht uit de hand gaat lopen).
Ik denk ook wel eens, ik sla maar een dag over. Maar dan schiet me toch wel vaak weer wat te binnen.

@Neneh: Het kan mij niet bont genoeg! ;-)

Anoniem zei

U.
U is gewoon de mooiste vorm. Zo kan ik er ook echt niet tegen dat bijvoorbeeld IKEA de klant met 'je' aanspreekt via vele borden en reclames. "Hier kun je je karretje plaatsen" enzo... nee, ik vind dat gewoon een belediging. U! U klinkt mooi, respectvol, achtend en toch betrokken. Wat mij betreft dan.

Toch schrijf ik op mijn log afwisselend u, jij, jullie, afhankelijk van de context. :D

Gerhard zei

Ik ben het helemaal met je eens. En ik ga het vast ook wel eens anders doen, maar dan heeft het inderdaad met de vorm te maken waarin ik iets wil gieten.
En ik erger me bijvoorbeeld als politie, of andere handhavers, mensen die ze aanhoudt met 'je' aanspreekt, om ze op hun nummer te zetten.

Anoniem zei

Er lijken ook veel mensen te zijn die niet weten dat "u" het meervoud is van "u". Die hebben het zodra er van twee of meer u's sprake is tegen jullie. Ik probeer dat altijd even in te schatten voor de belediging zich vastzet (-: