maandag 23 april 2007

Afgeleide signalering

Sinds enkele weken zit ik in een teampje van drie personen. De andere twee draaien al een tijdje mee, ik moet ingewerkt worden. Op zich valt dat mee, want we werken aan een systeem dat ik vijftien jaar geleden mee heb helpen bouwen. Het blijkt dat de weggezakte kennis redelijk snel weer boven komt drijven.

Dagelijks ontvangen we als groep tientallen mailtjes waarop gereageerd moet worden. De andere twee hebben hiervoor hun outlook zo ingesteld dat bij binnenkomende, urgente, mail een geluidssignaal klinkt. Wie de 'wacht' heeft moet dan adequaat reageren. Het zou voor de hand kunnen liggen dat ik zelf ook mijn outlook zo instel.

Maar het was me al snel duidelijk: als één van de twee anderen een signaal krijgt is de kans groot dat het niet een groepsmail was, dus hoef ik zelf niet te kijken. Als de andere twee tegelijk een signaal geven dan is het waarschijnlijk belangrijk. Wanneer ik dienst heb, dan is de mail dus voor mij bestemd. Nu nog even een oplossing voor wanneer één van tweeën er niet is.

6 opvarenden:

Anoniem zei

Als ik een mailtje krijg die aan 6 anderen ook gericht is.........heel laks.........denk ik.......die andere 6 knappen het wel op. Ik hoor 't wel!!! Maar die anderen denken net zo!

Gerhard zei

@Ingeborg: Daarom hebben wij 'dienst'. We rouleren elke week en degene die dienst heeft moet ze oppakken en afhandelen. Misschien wat voor jullie?

Anoniem zei

Dat is toch geregeld: wie de wacht heeft reageert, dat is het principe. Ben je met tweeën, kijk je wel allebei en de professionele blik leert meteen dat die wacht heeft het kan oplossen.

Gerhard zei

@Marius: Dat is inderdaad het principe. Maar twee lawaaimakers zijn (bijna) voldoende om de derde op een klusje te wijzen.

Anoniem zei

Als de andere twee er niet zijn kan je hun computer aanzetten, maar das ook weer zo wat, misschien.
Misschien moet je een assistent nemen die als enige opdracht heeft de ogen aan het scherm geplakt te houden :)
En wat leuk dat je nu werkt met een systeem dat je zelf hebt helpen bouwen. Hoe is dat zo gekomen?

Gerhard zei

@Jowi: Ik werk er niet 'mee', maar 'aan'. Maar niet meer ontwikkeling/nieuwbouw maar meer storingsonderhoud. Best leuk, korte interessante puzzeltjes.