woensdag 4 april 2007

Hangouderen

Vanochtend las ik in de krant een stukje over hangouderen, er moet weer eens een onderzoek gedaan worden. Waarom hangen ze in groepjes rond en is het een maatschappelijk probleem.

Tjonge zeg, wat een gedoe weer. Volgens mij zijn het trouwens voornamelijk mannen die zich op bepaalde tijdstippen bij hun favoriete leugenbankjes ophouden. Het kost niks en ze bespreken er van alles en nog wat. En je mag er nog een dikke sigaar roken. Er zijn mensen die zich daaraan ergeren, misschien ligt daar het maatschappelijk probleem wel.

In Harlingen stonden (of staan, ik weet het niet) ze altijd bij de haven, beschut door het gebouwtje waar de getijdenmeter zich in bevindt. Of op het hoekje Zuiderhaven/Brouwersstraat. En zelfs op zondagochtend achterin de kerk. Nooit in de banken zitten, altijd achterin staan.

Bij Sneek wordt een aquaduct gebouwd, onder de Geeuw door. Speciaal voor deze mannen, die even naar 'het werk' komen kijken, is een tuinhuisje geplaatst.

Ik kan me er wat bij voorstellen. Even het huis uit, misschien wel weggestuurd door 'moeder de vrouw'. Geen maatschappelijk probleem, gewoon oude mannen onder elkaar met een onschuldig tijdverdrijf. Fijn toch?

9 opvarenden:

Anoniem zei

Wat een leuk idee, dat tuinhuisje. Wij hebben hier een scootmobielgang, ik weet niet of je erbij mag als je niet zo'n vehikel hebt, maar die oudjes verzamelen altijd onder een luifel in de hoofdstraat. Ze houden zich netjes, roepen geen rare dingen naar de dames en overtreden ook niet de maximumsnelheid. Ik vind het wel pittoresk, dat groepje.

Gerhard zei

@Aargh: Het werkt ook goed, want nu zwerven ze niet her en der rond waar ze in de weg lopen.
Ze moeten zich op hun 'hangplek' inderdaad niet misdragen, maar verder is het genieten toch, zo'n groepje?

Anoniem zei

Las 't net in de Leeuwarder...
Hier zitten ze altijd op 't 'wachthûusbankje', voor Het Wakend Oog. 't Is het belangrijkste ommetje van de dag voor veel van deze mensen en er wordt heel wat besproken. Het lijkt me geen maatschappelijk probleem en wie is de overheid om dat deze mensen af te nemen...

Anoniem zei

In een dorp op Kreta heb ik ze ook gezien: bejaarde mannen met een door de zon verweerd gelaat (ik geloof dat ze een jaar of 100 waren). Ze zaten op houten stoeltjes langs de kant van de weg, een beetje voor zich uit te staren. Een glas wijn op tafel.
Of ze daar ook voor hangouderen worden uitgescholden weet ik niet. Mijn Grieks is niet zo best.

Anoniem zei

De term heb ik wel eens gehoord, maar realiseerde me ‘geen probleem’. Las je log Gerhard en ging eens op (vluchtig) onderzoek uit. Lees: “E zijn steeds verveelde 'hangouderen' die het winkelend publiek nauwlettend in de gaten houden. De ondernemers van winkelcentrum De Helling in het Groningse Oude Pekela waren ze meer dan zat. En dus heeft de gemeente Pekela, waar het dorpje onder valt, een samenscholingsverbod voor bejaarden ingesteld.”
Het blijken uitsluitend mannelijke hangouderen, niet alleen een bron van overlast voor de winkeliers, maar ook voor het winkelende publiek zijn ze een doorn in het oog. "In een dorp waar iedereen elkaar kent, is het niet prettig als er continu in je winkelwagentje wordt gekeken." Winkeliers stoorden zich vooral aan het feit dat de rondhangende ouderen het zicht op hun etalages ontnamen. Spunk.nl deed een middagje participerend onderzoek. “Er is sprake van een duidelijke hiërarchie. Je hebt de stoere praters die de beste grappen maken en het meest durven. Zij zijn duidelijk de leiders. Dan heb je nog de meelopers, de mannetjes die alleen maar met de leiders meelullen en iets te hard om hun grappen lachen. Als laatste zijn er de zwijgers, die er wel bij horen maar te verlegen zijn om iets aan het geheel toe te voegen.” (Het zijn net jongeren, maar dan ‘aan het andere eind’.)
Het blijkt verder allemaal erg onschuldig, hoewel: het Nationaal Fonds Ouderenhulp heeft al een poos geleden een meldpunt ingesteld waar ouderen terechtkunnen met klachten, opmerkingen en ideeën over ouderenhangplaatsen. Elders lees ik: “De schuld ligt ook wel een beetje bij de overheid, want zij stimuleert dat ouderen steeds langer zelfstandig blijven wonen. Zo heb je natuurlijk geen enkele controle meer over ze.”
(Nu heb ik het vandaag in zekere zin over 'vrijheid', maar kennelijk willen we het liefst álles onder controle. Wat een waanzin toch.)- ofschoon zo'n tuinhuisje weer een prijzenswaardig initiatief is. Excuus voor de lengte.

Gerhard zei

@Anders: Precies mijn idee.

@Joop: Hangoudere, inderdaad het lijkt bedoeld om te schelden, het negatieve aspect uit te vergroten.

@Marius: Lengte is natuurlijk geen probleem. Ik ken de stukken die je citeert. Er zijn kennelijk twee soorten hangoudere. De gezelligheidszoekers en de overlastveroorzakers. En wat dan precies overlast is, is ook maar weer subjectief. Maar een samenscholingsverbod is te gek voor woorden. Er wordt hier soms teveel onderzocht en gecontroleerd.

Gonda zei

Precies, gewoon mannen onder elkaar en een beetje het soort van 'de beste stuurlui staan aan wal'. Ik gun het ze van harte!

Anoniem zei

Ze werden een paar jaar geleden uit het stadhuis in Amsterdam gegooid omdat ze een bankje in beslag waren dat bedoeld was 'voor andere mensen'. Bizar nietwaar?
Als ik hangoudere was, zou ik misschien wel een beetje trots zijn dat mensen zich druk om me maken. Ik bedoel; na een zekere leeftijd word je (in ieder geval in de stad) weggestopt en praktisch onzichtbaar gemaakt. Dát is pas frustrerend. Je bent er nog wel, maar niemand luistert meer naar je.
Ja, als ik later groot ben, word ik ook hangoudere. Richt ik een speciaal 'vrouwenbankje' op, recht tegenover de mannen natuurlijk en gaan we Westside Story spelen ofzo, of Grease, ook spannend.

V@nM@n zei

Ik vind het nog niet zo'n gek idee. Die oudjes doen niemand kwaad. En wie weet hoe we dadelijk zelf erbij lopen... En volgens mij doen ze echt niemand kwaad.