donderdag 5 april 2007

Twin Peaks

David Lynch, bekend van 'Twin Peaks' en 'Mulholland drive' en nog enkele andere prachtige films, heeft een nieuwe film gemaakt, 'Inland Empire'. Zeven films in één, als een soort Droste effect. Weer een typisch Lynch product waar op het eerste gezicht geen -en misschien later ook niet- touw aan is vast te knopen. Dus die moet ik zien.

Toen indertijd (1990-'91) 'Twin Peaks' werd uitgezonden zat ik ademloos voor de buis. Alles aan deze serie is fantastisch. De sfeer, de muziek, het acteerwerk. Het geheimzinnige, de trage plot, de bossen. De misthoorn. Nog steeds moet ik aan deze serie denken als ik bomen door harde wind zie wuiven. Wat een sterk beeld. Nodeloos te zeggen dat ik alle afleveringen op DVD heb.

Het vreemde was dat de ontknoping van het mysterie: 'wie vermoordde Laura Palmer', pas ergens halverwege seizoen twee plaatsvond. En alleen seizoen 1 (pilot plus aflevering 1 t/m 7) verscheen totnogtoe op DVD. Overigens, na de ontknoping (aflevering 16) veranderde de serie in de overige 13 afleveringen wat in een vreemd soort soap.

Maar, voor de liefhebbers, eindelijk zijn beide seizoenen op DVD verschenen. Dat dit zo lang na dato nog gebeurt is fantastisch. Binnenkort fiets ik bij de platenboer langs.

4 opvarenden:

Anoniem zei

Zie jij bomen door harde wind wuiven (mooi!) Heb je dit stukje over je onnavolgbare helden er later tussen gevoegd - en wat betekent dat: behalve die naar China gaan? O, bij mij valt er zeker geen kwartje ;)

esther zei

Ik zat gekluisterd aan de buis, samen met mijn moeder. Tot het ons iets te cryptisch werd. Maar de sfeer is me altijd bijgebleven, en dat ik het zo spannend vond.

Anoniem zei

Ik was totally compleet helemaal verslaafd aan Twin Peaks toendertijd. Het is mij nadien nooit meer gelukt zo weinig afleveringen van een serie te 'missen'. Ik heb zojuist mijn verlanglijstje uitgebreid (txs voor de tip)

Gerhard zei

@Marius: Ik zat wat te suffen vandaag, het ging wat mis met mijn berichtjes. En een goede vriendin van mij die hier trouw leest gaat twee weken weg.

@Esther: De sfeer was het mooiste. Dat begrepen ze in Amerika niet, in Europa wél! David Lynch was het liefst altijd zo doorgegaan, maar de omroepmaatschappij wilde beslist een dader.

@Branwen: 24 lukt mij wel aardig, maar dat komt door het tijdstip. Tijdens de ontknopingsaflevering vonden de buren het een goed idee spontaan langs te komen. Normaal was dat prima, nu kon ik ze wel wegkijken. Moest ik het opnemen, want ze begrepen er niks van...