maandag 2 april 2007

Zeilen

Het valt niet mee om over afgelopen weekend iets te vertellen. Want er is zoveel leuks geweest waar ik het over zou kunnen hebben. Onze boot die weer vaarklaar is, kinderen en ouders die we na de winterpauze weer zagen. Het conflict tussen trainingsweekend en keetweekend. De mooie zeilbootjes op het water, het uitstekende weer. Het genieten van van alles en nog wat. Het is gewoon te veel. Komend weekend is er het Paasevenement op het Sneekermeer, dan gaan we weer gewoon verder.

Toch is er één moment waar ik wel iets over kan vertellen, omdat dat was waar het dit weekend uiteindelijk om ging.

Wegens ziekte van één van de vele vrijwilligers mocht ik met een trainer mee het water op om beginnende zeilteams te begeleiden. Er was één setje, twee zusjes van twaalf en dertien, die angstig waren om het water op te gaan. Ze vonden dat het te hard waaide. Met allemaal klapperend zeil om je heen lijkt dat ook al snel zo, maar eigenlijk was er niets aan de hand. Er was wat overredingskracht voor nodig en uiteindelijk gingen ze toch mee.

En na een uurtje zeilen met twee strakke verbeten koppies, was daar ineens het moment van de bevrijdende lach. Omdat het best heel goed ging en ze dat zelf ook doorkregen. Dit waren de meiden die aan het eind van de ochtend nog één rondje wilden, toen het tijd was om te gaan eten. Ik ben benieuwd hoe ze het straks gaan doen in de wedstrijden, maar ik vermoed dat het niet slecht zal gaan.

7 opvarenden:

Anoniem zei

Kan me voorstellen dat het aan alle kanten plezierig is geweest. Er stond goede maar wel koude wind, vandaag is het stiller. Leuk als je ze voldoende moed weet in te spreken en dan te zien dat ze de angst overwonnen hebben.

Anoniem zei

Dat moet voldoening hebben gegeven!! Voor beide partijen!

Anoniem zei

Veenhoop was heel erg leuk maar...
ik heb nu wel een gat in mijn mooie bootje:P:P

Gonda zei

@Dochter: Oeioei, een gat?! Hoe is dat nou weer gekomen? Had je een aanvaring? Kun je komend weekend dan wel zeilen?

@Vader: Gelukkig heb jij wel een positief verhaal :-)

Gerhard zei

@Goentah: Ze had inderdaad een aanvarinkje, en het is maar dun spul. Gisteravond hebben we de Flits op de trailer gezet, die is nu bij de reparateur. Voor komend weekend is die weer helemaal in orde.

Anoniem zei

Doet me denken aan mijn ene zeilles vroeger op het Nieuwe Meer. Het moment dat je ontdekt dat zo'n schip best wel luistert, mits je op tijd aan de juiste touwtjes (of nee de juiste schoot, toch?) trekt en het roer de goeie kant opduwt..

Gerhard zei

@Jowi: Inderdaad, schoot. En hoe groter de boot hoe makkelijker het is. Want dan heb je meer tijd om na te denken.