woensdag 11 april 2007

Kikkers

Ik heb nog niet één kwaak gehoord. Niet dat ik er op zit te wachten trouwens, misschien zijn ze nog erger dan de klotevogeltjes.

Of loop ik nou zelf voor en komen die kikkers straks gewoon op tijd?

vogelennatuurfotopekela.nl

15 opvarenden:

Anoniem zei

Pas op, je hebt het nog niet gezegd, of daar zijn ze. De temperatuur is er naar dat ahw is opgelost, ja, en jullie wonen nu eenmaal op een vorstelijk plekje Gerhard.

Anoniem zei

Op het platte dak van mijn eiland brengen twee koereende duiven een paringsdans ten tonele. Ze voelen zich onbespied, maar ik kan het goed volgen omdat de tuindeuren vaqn de woonkamer als spiegel fungeren. De een fladdert boven de ander, dan nemen ze weer afstand en huppelen op en neer waarbij ze elkaar niet uit het oog verliezen.

Gerhard zei

@Marius: Deze kikker verdient inderdaad een kroontje, het is een mooie foto.
Mooi is dat, die paringsdansen. Toen ik verleden week de boot naar het Starteiland voer zag ik twee Futen die elkaar het hof maakten. Een mooi schouwspel, ik heb even heel langzaam gevaren.

Anoniem zei

Aangezien ik me hier omringd voel door natuurvorsers durf ik eindelijk de kikkervraag voor te leggen waar ik al enkele jaren mee rondloop:

ik meen bij biologie (of waar dan ook) ooit geleerd te hebben dat alleen vrouwtjeskikkers kwaken. Het probleem is alleen dat mannetjes (en dat geldt natuurlijk niet alleen voor kikkers :) niet zo goed uit hun oogjes kijken en dus niet weten welke sekse ze bespringen als ze bevangen worden door paardrift. Dus doen ze als volgt; ze bespringen de eerste de beste kikker die voorbij huppelt en blijven net zo lang achterop zitten tot ze kwaakt.

Ik vind het een geweldige theorie maar het lijkt me wat onpraktisch als de besprongen kikker een mannetje is.
Dus mijn vraag is, lieve kennners, is dit waar?

Jullie stadsmeisje.

Gerhard zei

@Stadsmeisje: Je mag het observeren en genieten van wat er om mij heen gebeurt niet verwarren met een diepgaande kennis over wat ik zie. Soms zoek ik dingen op als ik nieuwsgierig word. Zoals nu. Ik heb hier even gelezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Frog#Reproduction en hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Frog#Call
Het mannetje kwaakt, soms in een groep. En kan inderdaad besprongen worden door een ander mannetje, waarna hij een soort van 'donder op' kwaak doet. Wist ik niet, weer wat geleerd!

Anoniem zei

In een vennetje heb ik al wel wat gekwaak gehoord, hier in de vijver nog niet. Maar ik vind het een heerlijk geluid, zet zelfs wel eens het raam open om het te horen. Als een slaapliedje.

Gerhard zei

@Aargh: Onder ons raam woont een soort van brulboei. En hij heeft ook een vriendje. Dus ik doe het raam zelfs wel eens dicht!

Anoniem zei

dank je wel Gerhard, ik vind een 'donderop' kwaak ook een prima verhaal.

Anoniem zei

brrrrrrrrrrrr.........Gerhard............ik ben bang van kikkers!!!!!! Dat weet je toch?!?!

Gerhard zei

@Stadsmeisje: Graag gedaan!

@Ingeborg: Ik dacht alleen voor minikrokodillen/salamanders. En ze zijn nog wel zo fotogeniek!

Gonda zei

Hoe heerlijk moet het zijn om die k*tkikkers en die kl*tevogeltjes te horen... Ik hoor alleen de stilte als ik wakker word.
(Dit was geen klaagzang of zo hoor!)

V@nM@n zei

De kikkers hier lopen al vrolijk rond en hebben de dril al op diverse plaatsen neergelegd

Gerhard zei

@Goentah: Dat weet ik van je, en dat je dat moeilijk vindt. Maar juist omdat je niet zielig bent voel ik me vrij erover te schrijven.

@V@nM@n: Hmmm, ik hoop niet dat ze hier op mysterieuze wijze zijn verdwenen...

Anoniem zei

Wij zijn ook nog altijd in afwachting :
http://blipfoto.com/view.php?id=23125&month=3&year=2007
in tegenstelling
tot Alex & Maxi...

Anoniem zei

Ik heb ook nog geen kwaakje gehoord. Ja, alleen het gekwaak over die gouden bikini. ;-)