donderdag 12 april 2007

Lezen

Van oudsher ben ik een echt leesmonster, een boekenwurm mag je wel zeggen. 't Komt er tegenwoordig alleen niet zo vaak van, allerlei andere beslommeringen eisen mijn tijd op. En heb ik dan even niks, dan doe ik ook het liefst niks. Terwijl ik weet dat er nog zoveel klussen op mij wachten, verzand ik meestal in ledigheid. Flits (zeilboot) van de dochter moet geschuurd, geplamuurd en geschilderd; de tuin moet op de schop; plintjes in de slaapkamer timmeren; garage opruimen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Oh ja, en deze week moet ik ook nog collecte lopen voor het Fonds Sport Gehandicapten.

Lang geleden heb ik met mezelf een afspraak gemaakt die heel goed werkt: als ik met de boot op pad ben, wordt er niet aan de boot geklust. Want ook daar is genoeg aan te doen. Soms zijn er zelfs mensen die mij attenderen op een roestplekje of een ander klein of minder klein gebrek aan de boot waar ik iets aan moet doen. "Geloof me", zeg ik dan, "ik ken elke vierkante centimeter van deze boot." Er is niets wat men mij kan vertellen (over mijn boot) wat ik zelf niet allang wist. Mijn ideaalbeeld van de boot en de werkelijkheid lopen hier en daar behoorlijk uiteen. Maar ik doe er wat aan wanneer het mij uitkomt, en dat is dus niet als we op pad zijn.
(Of ik moet gewoon even zin hebben om wat te pielen, maar na een schrobbeurt buitenom is dat meestal al weer snel over... )

Tagelus
Dat geeft dus ruimte voor allerlei andere, nog plezieriger, activiteiten. Borreltjes drinken, anderen opzoeken, gezellig kletsen, van de zeilwedstrijden genieten, of gewoon genieten in het algemeen. En lezen dus. Het liefst veel. Alles van Michael Connelly, Tom Clancy of Henning Mankell bijvoorbeeld. Of alle Sherlock Holmes verhalen en boeken. Vorig jaar de twee boeken over Don Quichote (geweldig!). En daarvoor een paar van Umberto Eco (ook geweldig!). Van Mike Hammer, Havank en Perry Mason (om maar wat te noemen) hebben we trouwens ook veel plezier gehad. En, schaam ik mij niet te zeggen, we hebben ook nog een hele serie CSI boekjes liggen. Maar hier hebben we mijn ondergrens dan ook wel bereikt!

Ik ben een snelle lezer, als het in het Nederlands is rag ik er veel te snel doorheen. Dus het liefst onvertaald (mits Engelstalige schrijver). Het mag ook wel behoorlijk moeilijk, uitdagend, maar hoeft geen literatuur te zijn. Voor dit zomerseizoen heb ik o.a. mijn oog laten vallen op 'Cryptonomicon' (wanneer is het vaderdag?), op aanraden van de Wiskundemeisjes. Ik ben benieuwd!

9 opvarenden:

V@nM@n zei

Een prima instelling toch. Aan de andere kant, als ik ergens aan begin probeer ik het ook af te maken.

Gerhard zei

@v@nm@n: Ja, ik probeer het ook wel af te maken. Maar het lukt niet altijd. Ik heb met name moeite met het afronden van afwerkende details. Terwijl ik hier in mijn programmeerwerk weer heel pietluttig in ben. Maar ik ben inmiddels oud genoeg om me daar allemaal niet meer druk over te maken.

Anoniem zei

Ik moet er (in goedheid) om lachen Gerhard. Heb je ook de afspraak gemaakt wanneer er wél wordt geklust. Welneen, alsof de dagelijksheid zo is te programmeren zoals het voor je werk je brood is. Met de zeilsport en enig vrijwilligerswerk is er al genoeg te organiseren en als je er werkelijk niet onderuit kunt dan fiks je het ook, zoals laatst misschien met enig gevloek onder de vloer. Mooi schip!

Gerhard zei

@Marius: Haha, zoals gewoonlijk leg je feillos bloot wat ik niet schreef! Altijd een conflict, "wanneer doe je de klusjes die ik je vroeg?" Het werk is een lastige onderbreking van mijn vrije tijd. Misschien wordt het eens tijd voor een klusjesman. En dank voor je compliment, ik vind het zelf ook een mooi schip!

Gonda zei

Vrije tijd is vrije tijd! Niet al te schuldig voelen als je heerlijk lui zit/ligt te lezen :-)
Leuk om een plaatje te zien van je schip! Hij ziet er prachtig en goed verzorgd uit hoor!

Anoniem zei

Je ondergrens bereikt!!! Lachen....mijn ondergrens komt steeds lager te liggen. Wegens gebrek aan tijd en drukte in m'n brein lees ik nu af en toe boekjes.....die halen niet eens het niveau van een doktersromannetje.

Gerhard zei

@Goentah: Bij voorkeur liggen. ;-) Daar is onze boot (en de bank thuis) heel geschikt voor! Binnenkort interieurfoto's. En jij ook bedankt voor 't compliment.

@Ingeborg: Ik begrijp precies wat je bedoelt. Ik heb ook wel eens een boeketromannetje gelezen. Maar werd er niet blij van. Dan ga ik nog liever even wat prutsen.

Anoniem zei

Inderdaad erg mooi boot! Ben benieuwd naar het interieur. En het klussen is toch nooit af op een boot? Dat hebben ze ons tenminste verteld op de werf; drie van die oude mannetje 'jaaaa als God je wil straffen, dan stuurt ie je een boot!'
Een mooie boot :)

Gerhard zei

@Jowi: "Koop een boot en werk je dood" zeggen ze hier. Inderdaad is het klussen nooit af. Maar ik doe het in etappes, dit jaar ga ik binnen lakken. De vorige twee jaar heb ik buitenom gedaan. Maar daar wordt ook al weer aandacht gevraagd, hier en daar.