zondag 6 mei 2007

Het zwarte kistje (7)

Na de oorlog heeft mijn opa zijn militaire kleding ingeleverd en deze bevestiging ontvangen.
De Commandant was gevestigd in het Burmaniahuis aan de Nieuwestad in Leeuwarden. Tijdens de oorlog was in dit karakteristieke pand in het oude gedeelte de Sicherheits Dienst gevestigd. In het nieuwe gedeelte ging de daar gevestigde verzekeringsmaatschappij door. In de oude kelders hebben onbeschrijfelijke zaken plaatsgevonden.
Een kleine veertig jaar later had ik er mijn sollicitatiegesprek en was de verzekeraar er nog tot vijf jaar daarna gevestigd. Tegenwoordig is het gebouw onderdeel van het stadskantoor van Leeuwarden.


De Commandant van de 6 Compagnie
Gezagstroepen te Leeuwarden (in afwikkeling)
verklaart hierbij, dat de sergeant
Bouma, G.J. op 1 Augustus zijn militaire
kleding heeft ingeleverd en geen burger
kleding heeft ontvangen.
De Commandant
b/a (en dan iets 'militairs' dat ik niet kan lezen)
H.Zuurke

7 opvarenden:

Anoniem zei

Een telefoonnummer met 4 cijfers! ROFLOL

V@nM@n zei

Wat die afkorting betekent weet ik ook niet zo. Ik heb er eens even naar gezocht maar heb geen idee wat het is. Zal wel zoiets als bij afwezigheid de plaatsvervangend officier van de Wacht zijn.

Gerhard zei

@Branwen: :-)

@V@nM@n: Dat zou heel goed kunnen, nu het zo zegt zie ik dat er ook wel staan!

Gonda zei

Weer zo'n tastbare herinnering uit het verleden!
Ik zie staan: dpl. Zou dat dienstplichtig kunnen betekenen? (Ik gok maar wat hoor :-) )

Gerhard zei

@Goetah: Lijkt me een goede gok. Ik heb zelf géén idee.

Anoniem zei

Mooi dat je al deze informatie nog hebt! Heb er niet veel van meegekregen, maar als ik 't goed begrijp heb je een kistje vol met papieren? Ik lees even verder!!!

Gerhard zei

@Ingeborg: Als je op het label 'kistje' onderaan de post klikt, dan krijg je ze allemaal te zien!