woensdag 23 mei 2007

Probleempje

Onlangs is het liedje "Dikkertje Dap" van Annie M.G. Schmidt verkozen tot haar mooiste versje. Graag had ik u hier deelgenoot willen maken van het liedje van haar dat ik het mooist vind. Het is namelijk een liedje uit "Ja zuster, nee zuster", waarvan ik automatisch had aangenomen dat ze allemaal door haar werden geschreven. Maar toen ik de tekst zocht om hieronder te kunnen plaatsen ontdekte ik dat mijn mooiste Annie M.G. Schmidt liedje werd geschreven door Leen Jongewaard! Ik plaats het toch, maar nu moet ik dus even op zoek naar een nieuw liedje.

Het is: Poes, poes, poes (terwijl ik niet eens van katten houd)

Weet je nog, die keer in de lente, we liepen door de stad
Toen hebben we een kat gevonden, een hele blauwe kat
Blauw, blauw, hemelsblauw
"Melkboer, is die kat van jou"
De melkboer zei
"Die kat is niet van mij"
Poes, poes, poes, poes, poes-poes

Weet je nog, die keer in de lente, die kat zat aan een touw
We vroegen 't aan alle mensen: "Is die kat van jou?"
Blauw, blauw, hemelsblauw
"Bakker, is die kat van jou"
De bakker zei
"Die kat is niet van mij"
Poes, poes, poes, poes, poes-poes

Weet je nog, die keer in de lente, de juffrouw van de klas
Had aldoor lopen zoeken, zoeken in het gras
Blauw, blauw, hemelsblauw
De kat was van de schooljuffrouw
De juffrouw zegt
"M'n kat is weer terecht"
Poes, poes, poes, poes, poes-poes

"Juffrouw, juffrouw
Hoe komt uw kat zo blauw
Zo blauw als een vergeet-me-niet"
De juffrouw zei: "Dat weet ik niet
De katten die ik hou zijn altijd hemelsblauw
Blauw, blauw, blauw"
Poes, poes, poes, poes, poes-poes

13 opvarenden:

Anoniem zei

Oh ja, die klinkt hier ook regelmatig door het huis, iedereen kent hem uit 't hoofd.
Die Leen Jongewaard toch, nooit geweten nee.

Anoniem zei

Moet ik me schamen? Ik ken het niet!

V@nM@n zei

Ik ken het ook niet, ik zal mee in het hoekje gaan staan...

Gerhard zei

@aargh: Gelukkig maar dat jij het ook kent, anders begon ik ook nog aan mezelf te twijfelen ;-)

@Ingeborg: Ik denk dat jij 'te jong' bent (hmm, wat voel ik me ineens oud) ;-)

@V@nM@n: Maar jij moest je inderdaad schamen! Hahaha, ik zal eens proberen een MP3 hiervan voor jullie te scoren.

Anoniem zei

Wordt druk in dat hoekje, ik moet jullie vergezellen.

Gerhard zei

ooooo (kreet van ontzetting)
Ik word steeds blijer van de reactie van aargh! De druk om een MP3 op te hoesten wordt steeds groter.

Gonda zei

Ik dacht dat ik veel van AMGS kende, maar dit?? (Terwijl ik er achter ben gekomen dat ik wèl van poezen hou!)
Het Ziezo-boek was favoriet bij mijn kinderen toen ze jong waren. Iedere avond moesten we eruit voorlezen. Een veelgelezen versje was dat van een visje dat naar de zee zwom. Ik geloof met desastreuze gevolgen. Ik ben de strekking van het versje even kwijt, maar ik ga het opzoeken!

Gerhard zei

@Goentah: Ja maar het is dan ook niet van AMGS!

Anoniem zei

Niks oud, ze kennen allemaal hun klassieken niet. Mijn dochters van 16 / 19 en 21 jaar oud kunnen dit prachtige lied uit volle borst meezingen, zoals dat hoort! ;-)
(mijn geheim: geef ze op de gevoelige leeftijd een cd met jazuster neezuster liedjes)

Anoniem zei

Ik ken m ook niet! Wel leuk!

Anoniem zei

@aargh, aha! Nu snap ik mijn gebrek. In de wereld van mijn ouders zijn klassiekers The Eagles, Eric Clapton en Jimi Hendrix. Geen AMGS. Vandaar dus.

Gerhard zei

@aargh: Dat hebben wij ook gedaan, en ik vraag me af wie ze leuker vond!

@Stoere: Wacht maar tot je de muziek erbij hoort!

@Branwen: Dat zijn ook goede klassiekers, maar ándere. JZNZ had er even aan vooraf moeten gaan ;-)

Anoniem zei

Haai, heeft ook maar IEMAND de muziek kunnen achterhalen... Ik zoek me een snotje want het is ook mijn lievelingsnummer....Ik zou er erg blij mee zijn!!! Als iemand de muziek heeft wil je het dan sturen naar pajonike@zonnet.nl ...please ;--)