donderdag 10 mei 2007

Vriendinnen

Op de lagere school had mijn dochter een 'beste vriendin', zoals dat heet. Ze deden regelmatig dingen samen en hadden het heel gezellig. Maar door verschillende schoolkeuzes kwam eigenlijk al voor het einde van groep acht een verwijdering tot stand. Jammer, vonden wij en haar ouders. Ze hadden zo'n leuke tijd gehad, maar we vonden het iets dat ze maar samen moesten uitzoeken.

Twee jaar lang hebben ze elkaar niet meer opgezocht, maar hadden kennelijk toch altijd nog wel contact met elkaar via MSN. Wat dat betreft is het een geweldig medium, het is erg eenvoudig altijd nog een lijntje in stand te houden. Ineens hadden ze een afspraak gemaakt en zaten ze gezellig met zijn tweeën bij ons thuis op de bank toen ik thuis kwam, een romantische kunstschaatsfilm te kijken. Ze is lekker blijven eten, ik heb pizza's laten komen. Maria was er niet en ik had mijn TaiChi uurtje dus moest ook snel weer weg.

Ze hebben allebei een fijne middag gehad, dat weet ik zeker. Er wordt wel eens op het internet gemopperd en de kwalijke kanten van MSN komen vaak voor het voetlicht. Inderdaad, die zijn er ook. Maar ik denk dat er nu ook vriendschappen in stand blijven die anders verloren waren gegaan.

8 opvarenden:

Anoniem zei

Precies. Ik vind het ook makkelijker contact met m'n familie in de VS te onderhouden. Het is toch makkelijker om te mailen/msn'en dan te bellen. Vooral met dat tijdsverschil.

Gerhard zei

@Kaat: En ook als er al weer een tijd verstreken is. Bellen is daarna moeilijker dan even snel via MSN "Hoest?" -Hoe is het?- vragen.

Anoniem zei

Als dat allemaal mogelijk is, zou dat internet nog wel eens heel groot kunnen gaan worden ;-)

Anoniem zei

Ik ben voor MSN; toen ik een half jaar in New York zat, had ik plots intensief contact met de dochter (13) van een vriendin die in Nederland meestal verlegen puberig en een beetje nurks tegen me deed.
MSN bleek voor haar een heel andere taal, met veel smileys en uitroeptekens. Alsof je de hele tijd keihard lachend naar elkaar zit te schreeuwen. Dat had iets logisch vond ik; er moest tenslotte een oceaan worden overbrugd.

Anoniem zei

Klopt!! Ik heb zelf ook liever een mailtje/berichtje als een belletje! Meestal komt dat net niet uit en antwoorden via mail doe ik wanneer ik lekker de tijd heb! Voorkomt een hoop ergernis!

Anoniem zei

Internet verbreed onze horizon en verbindt mensen, dat is zeker, en waardevol.

V@nM@n zei

Ik heb ook niets tegen MSN...

Anoniem zei

Het is zeker voor kinderen ideaal, hoe vaak gaat er niet ineens een gezin verhuizen zodat hartsvriendinnen elkaar niet meer kunnen zien. In mijn jeugd was dat het einde van veel vriendschappen. Kinderen overbruggen nu met gemak een langere periode met msn, tot ze oud genoeg zijn om zelf de trein te nemen en probleemloos de draad weer op te pakken. De netwerken zijn groot en worden goed onderhouden.