maandag 28 mei 2007

Windstilte

Vandaag was het een windstille, rustige dag op het Sneekermeer. Om half acht ging ik douchen, de avond ervoor kon ik het niet meer opbrengen. Beetje teveel drank gehad, maar het was dan ook ontzettend gezellig. Een leuk feest na afloop van de geslaagde playbackshow. Dat het zeilen voor de jeugd ook afgelopen was, wisten we toen nog niet. Maar toen ik zo vroeg in alle stilte over het eiland liep was ik er al bang voor, de mist voorspelde niet veel goeds.

Elders ben ik omschreven als 'vrolijke Fries', en inderdaad, dat ben ik ook vaak wel. Zeker hier, waar ik liever de luchtige kanten van het bestaan belicht. En ook zeker voor de meeste mensen die mij, oppervlakkig, kennen. Meestal houd ik het voor me, maar ik kan ook ten prooi vallen aan sombere overdenkingen. En helemaal als ik met een lichte hoofdpijn zo eens op het dijkje voor me uit zit te staren met een lekkere kop koffie -uit de Senseo die wij tot grote hilariteit van medewatersporters uit onze kringen aan boord hebben- in de hand, en de dingen nog eens laat passeren.

Het was een geslaagd weekend hoor! En zeker voor alle argeloze betrokkenen die alleen maar van het evenement hoefden te genieten zoals zich dat ontvouwde, zoals wij dat zelf ook vaak bij andere evenementen doen. Maar als 'man van' iemand uit het organiserende bestuur leer je dan ook weer eens de keerzijde kennen. Maar goed, het meeste is weer rechtgebreid, het overige zal nog wel eens besproken worden.

Er was een moment later in de ochtend, toen ik daar zo op dat dijkje zat, dat ik het gevoel kreeg een onzichtbare toeschouwer te zijn. Ik denk dat ik dat ook wel kan uitstralen, een soort van 'laat me met rust' aura heb ik dan. Maar dat was het niet. Op het eiland is het eigenlijk wel een beetje de gewoonte dat je jezelf bij anderen uitnodigt. Dit werkt over het algemeen heel prima, alhoewel het wennen is. Het op zoek gaan naar een plek voor wat gezellige momenten. En er kwamen en gingen ook wel mensen bij me zitten voor een gesprekje, en nog meer koffie met een koek, maar het waren niet de mensen die ik nu graag om me heen had gehad, op een enkeling na.

Ik ben het mezelf uitnodigen wel eens moe en het besef dat er door sommigen nauwelijks terugzelfuitgenodigd wordt gaf een bevreemdend, afstandelijk gevoel. Ik voelde me ineens een beetje eenzaam. En toen we aan het eind van de middag wegvoeren regende het ook nog. Er zwaaide iemand, hopelijk naar ons.

15 opvarenden:

Anne-Marie zei

Je mag zelfs de hond meenemen, dan neem ik de jongens zo nu en dan mee naar jullie toe.

Anoniem zei

Nou Ouwe Seun,
onze boot staat altijd open ook om even onder te duiken en even te klessebessen over van alles en nog wat. Ik heb lekkere oploskoffie en soms ook gevulde koeken.

Groetsjes, Walle Geerstje

p.s drank in het lijf maakt allerlei gevoelens los (positieve en negatieve.....)Morgen schijnt de zon weer!!!

Gerhard zei

@Anne-Marie: Dat is heel lief van je en dat moet je ook zeker doen! Ik zie er naar uit.
Maar niemand die hier leest hoeft zich persoonlijk aangesproken te voelen door wat ik hier schrijf. Zo communiceer ik niet. Maar anders zou ik hier dit soort dingen ook niet meer kwijt kunnen. Het is mijn blog, ook tijdens moeilijkere momenten. Dat is wel eens lastig als degenen die hier lezen mij ook persoonlijk kennen. Maar ik wou me daar toch maar niet door laten stoppen.

@WG: Weet ik toch! Kom je bij mij maar eens een Senseo (met warme melk) halen. ;-)

Gerhard zei

@Goentah: Haha, een berichtje voor je nog voordat je reageert, je leest het vast wel ;-)
De Flitsstory kun je vinden op http://www.flitsclubsneek.nl/modules/flitsstory%201.07.pdf

Gonda zei

Hahaa, wat attent van je :-) Ik ga hem vanavond doorspitten.

Kwam je sombere stemming misschien een beetje door het weer?

Gerhard zei

@Goentah: Veel leesplezier!
Wie zal het zeggen. Het weer, drankresten, een beetje een sneu eind van een clubkampioenschap, vermoeidheid, melancholie na een leuk feest. En misschien denk ik wel eens wat teveel na. WG hierboven zei eens tegen mij: "Het leven is een feestje maar je moet zelf de slingers ophangen". Zo is het, maar soms heb je daar geen zin in, dan wil je graag dat een ander het doet.

Anoniem zei

Het leven is ook eigenlijk vooral gewoon het leven. Met opjes en afjes, die horen erbij. Goede moed gewenst!

Gerhard zei

@aargh: Dank je, het gaat al weer een stuk beter.

Anoniem zei

Gaat het inmiddels weer wat beter?

Die buien....herken ik zo goed. Nachtje slapen en meestal gaat het dan wel weer.

Gerhard zei

@Ingeborg: Ja hoor. Inderdaad moet ik even een goed nachtje hebben. Vannacht wou het ook niet zo goed lukken, net viel ik bijna in slaap achter mijn werkplek...

Anoniem zei

Oehoe! Ik zit hier als een gek naar je te zwaaien! :-)

Gerhard zei

@Cockie: Oooh, ben jij het!

Gonda zei

Wat een leuke verhalen in de Flitskrant! Gezellig clubje, je kunt zien dat iedereen geniet.
Grappig om de evenementen waarover jij gelogd hebt ook van een andere kant te zien!
Ik las ergens dat jouw dochter grootverbruikster van deo/parfum is :-) Hééél belangrijk, dat spul ;-)

Gerhard zei

@Goentah: Vorig jaar hadden wat jongens het brandalarm laten afgaan door in één van de kamers een bus half leeg te spuiten. Dit jaar waren deo's dus verboden (behalve stickjes en zo). Maar ze hadden zo hun truckjes. Het lijkt wel een verslaving.

V@nM@n zei

Soms moet je even jezelf willen zijn...