woensdag 27 juni 2007

Treinhulp

Ik sta op het perron te wachten, het is er rustig. Verderop staat een oudere heer met een rollator. De trein komt aan, het is er een die uit meerdere stellen bestaat, zodat je niet binnendoor van voor tot achter kunt lopen. Even afwachtend hoe het de man zal vergaan en klaar om hulp te bieden wacht ik even met instappen. Vaak is er niet een conducteur in de trein, vandaar. Gelukkig is er één ter plaatse aanwezig en ik zie dat alles goed verloopt. Ik stap in, maar niet in hetzelfde gedeelte als de conducteur en de heer met rollator. Dacht ik.

Vlak daarna vertrekken we, maar niet nadat er snel twee(!) conducteurs in mijn treinstel zijn gesprongen. "Kaartcontrole!" roept er één. Geeft niet, ik heb een jaarkaart van de zaak. Het lijkt bijna wel alsof ze haast hebben om bij mij te komen, de anderen zijn nauwelijks interessant. Wanneer ik mijn kaartje laat zien verschijnt er op het gezicht van de conducteur een uitdrukking van grote verbazing. "Hij heeft wél een kaartje!" roept 'mijn' conducteur naar zijn collega.

Vraagt hij mij vervolgens: "Waarom stond je dan te kijken waar wíj in gingen stappen?"

8 opvarenden:

Anoniem zei

Waanzin!! De gedachte, 'die vatten we even in z'n kraag', smolt als sneeuw voor de zon, maar de manier waarop hier blijk van wordt gegeven, is onacceptabel en tegelijk een lachertje. (Beantwoordde je deze brutale vraag?)

Gonda zei

Zou het voor een conducteur het hoogtepunt van de dag zijn om iemand zonder kaartje te betrappen? Sjongejonge zeg. Ik snap dat het een saai beroep is, maar zó erg had ik nooit gedacht. :-)
Laatst ging een conducteur bij mij ook even 'op zijn strepen' staan. Ik had een 40% kortingbon (die kreeg je als je een boek kocht) en ik kocht dus keurig een kaartje met korting. Trots liet ik de conducteur mijn kaartje met bijbehorend 40%kortingbon zien, maar wat ik niet gelezen had, en dus ook niet gedaan had, was dat je die af moest stempelen. Ik was me van geen kwaad bewust. Die man deed zo verrekte lullig, en wilde me een boete geven. (Een hoop geld, voor mij zeker.) Ik zat er een beetje verslagen bij, deed geen moeite om me er uit te praten. Uiteindelijk gaf hij me de ENORME gunst door me de boete kwijt te schelden. Wat een machtsvertoon!

(Sorry voor dit lange verhaal!)

Gerhard zei

@Marius: Ik heb hem alleen gezegd dat hij zichzelf niet zo belangrijk moest maken.

@Goentah: Geeft niks hoor, juist leuk, lange verhalen. Maar wel een beetje dom, niet afstempelen!! ;-)

Anoniem zei

Bedankt voor de tip! Die bon heb ik ook, afstempelen dus!

Morgen voor 't eerst met de bus sinds 11 jaar (trein is nog langer geleden). Zouden ze nog steeds strippenkaarten gebruiken?

V@nM@n zei

Zo wordt je dus beloond als je bereid bent om iemand te helpen...

Anoniem zei

Blijkbaar zie jij er erg ongevaarlijk uit, een makkelijke prooi. Ik denk dat de meeste conducteurs niet staan te springen om zwartrijders te betrappen.
Je had ze natuurlijk nog even een lol kunnen doen door eerst tien minuten naar je kaartje te zoeken. Leuk spel, eigenlijk wel.

Anoniem zei

Zo! Wat een sukkels zeg.

Gerhard zei

@Ingeborg: Ja, strippenkaarten bestaan nog. (Dacht ik).

V@nM@n: Ik denk dat ze een beetje beroepsblind waren.

@aargh: Ik zie er veel te lief uit ;-) Dat was een leuk plan geweest. Maar ik had het eerst niet door dat ze in een 'we pakken hem' stand stonden.

@Branwen: Ja, sukkels zijn het :-)