vrijdag 8 juni 2007

Zevenvingersysteem

Ik hielp onlangs een vriendin van mij met haar computer. Op een gegeven moment moest ik wat typen en kwam ze erachter dat ik niet blind kan typen! Viel ik daar even lelijk door de mand! Ze moest er erg om lachen (ik ook wel hoor!). Het lijkt als een zeeman die niet kan zwemmen. Ik type al zo’n 35 jaar nota bene. Dat ik niet echt blind kan typen komt omdat ik het niet met tien vingers kan, ik ben ooit zomaar wat begonnen en heb nooit les gehad. Ik weet alle toetsen feilloos te vinden hoor, daar hoef ik niet over na te denken.

Ik kan ook best snel, maak niet veel fouten. Maar ik moet kijken naar het toetsenbord, helemaal als het een ‘vreemd’ toetsenbord is, om goed te kunnen positioneren. Als het moet kán ik het wel zonder te kijken, maar dan kost het weer veel te veel tijd, omdat ik dan regelmatig ‘afdwaal’ en even moet zoeken naar de juiste plek van de toetsen. Ik moet mijn handen teveel heen en weer bewegen om te typen.

Voor mijn werk is het ook niet echt nodig. Programmeren en ander gedoe vereist meer denkvaardigheid dan typevaardigheid. Wat maakt het uit als je na twee uur analyse van een probleem slechts enkele regeltjes coding met twee vingers moet typen. Het is net als de zeeman van daarnet, als het goed is hóeft hij ook nooit te zwemmen. En wat ik net zei, als ik een lang stuk moet schrijven kan ik best snel. Helemaal als ik er niet zo mee bezig ben, dan gaat het bijna vanzelf. Dus ja, er is weinig stimulans om met tien vingers te leren typen. Ik moet dan bijna meer af- dan aanleren. En wees nu eerlijk, het maakt toch niet uit met hoeveel vingers en hoe snel ik dit stukje heb getypt?

6 opvarenden:

Anne-Marie zei

2- bomhrtd od ppl mory s;;rd, s;d kr bomhrtd mory hprf p[ fr yprydrm dtssm
vertaling:
10 vingers is ook niet alles, als je vingers niet goed op de toetsen staan.

Gonda zei

Ik typ wel blind! Alleen de leestekentjes vereisen soms een blik op mijn toetsenbord. Laatst was hier een kennis, die vertwijfeld naar de 'e' zat te zoeken. De 'e' is namelijk afgesleten op mijn toetsenbord, maar ik merk dat niet!

Anoniem zei

Nee, want een geoefende 'tikker' Gerhard haalt met gemak 150-180 aanslagen per minuut en dat is heel behoorlijk en je vergelijk met de zeeman klopt als een bus.
Ik heb twee van deze prachtige machines 'versléten', wie kent ze nog laat staan wie heeft ze nog?

V@nM@n zei

Ik zit al een paar jaartjes in de ICT en ben blij met mijn twee vinger blind systeem. Maar als manager wordt dat ook niet van je verwacht.

Anoniem zei

Om tenminste 1 thema mee te krijgen uit het "hoort bij je opvoeding"systeem moest ik kiezen tussen typeles of dansles en ik koos natuurlijk voor typeles. Gelukkig!!!

Gerhard zei

@Anne-Marie: Leuk geheimschrift zo! Leer je ze dat op school?

@Goentah: Ik zou het wel merken maar er geen last van hebben.

@Marius: Ik heb het op die van mijn vader geleerd, later nog afgestudeerd op een elektrische. Maria typte, die ging toen dik over de tweehonderd. Alles is inmiddels weg.

@V@nM@n: Blind met twee vingers! Dat is heel knap, helemaal voor een manager! ;-))

@Ingeborg: Daar kun je in ieder geval geld mee verdienen.