zaterdag 9 juni 2007

Iedere generatie zijn eigen kloof?

Foppe de Haan verbiedt zijn voetballers onder de 21 het gebruik van een iPod tijdens trainingen. Zeilertjes vragen of ze een iPod mee mogen nemen tijdens de wedstrijden. Natuurlijk mag dat niet. Voor de meesten van ons volstrekt normaal dat een iPod op je hoofd, tijdens activiteiten die je met anderen doet, echt niet kan. Zeg je het tegen iemand onder de, pakweg, 16 dan kijken ze je raar aan. Waarom mag dat niet?

Tegen stilte kunnen de meeste mensen allang niet meer. Gewoon alleen zijn, met niets meer dan je eigen gedachten, velen gruwen ervan. Thuis zijn, met alleen een tikkende klok om naar te luisteren. Er moet input van buiten komen, zelfs als het maar het oeverloos geblaat van een of andere D.J. is. Maar nu is het nog erger, liever muziek uit je iPod, dan praten met of luisteren naar de mensen om je heen, met het fokkenistje in je zeilboot, je medevoetballers in de bus. Je afzonderen met je eigen muziekkeuze, kiezen voor jezelf.

"Wat een rotmuziek", reageerde een oude oom van Maria, toen hij hoorde dat we naar de Stones gingen. Dat vonden wij niet, en bovendien deelden we het met 40.000 anderen, maar voornamelijk met de mensen dicht om ons heen. Die alle concerten bezoeken en ons wisten te vertellen welke nummers ze anders nooit spelen. Of in welk jaar het werd geschreven, van dat soort dingen. We stonden met zijn allen in een dikke onweersbui, in de spoelende regen. Maar we genoten samen, met elkaar. Daar kan geen iPod tegenop.

8 opvarenden:

Anoniem zei

Ik had er ook naar toe gewild, maar dat lukt me helaas niet. Ik las dat het goed was, om niet te zeggen weergaloos (denk ik). Jammer dat Van Morrison er al snel mee moest ophouden want dat is toch ook gewoon keigoed. (Die iPod-regels zijn wijs, het is een bron van contactstoornissen anders.)
Goed weekend!!

Anoniem zei

ot: leuke zomerse foto hiernaast!

Gonda zei

Jullie zaten dus net in de wolkbreuk? Ohjee ohjee. Hopelijk viel het verder niet tegen!
Het viel mij ook al op dat je een nieuwe foto hebt. Die muts en dat warme jack werden iets te warm voor dit seizoen. Leuke foto! En face zie je er weer anders uit dan en profile!

Gerhard zei

@Marius: Het was heel erg jammer van Van Morrison. Hij deed maar drie nummers, terwijl het enorm begon te regenen. Wij waren even zo druk met onszelf dat hij niet de aandacht kreeg die hij verdiende. Hij werd daardoor gemarginaliseerd, verschikkelijk.

@Esther: Nou ja, echt zomers was het toen niet. Langzaam opbouwen maar!

@Goentah: Het werd inderdaad erg benauwd. Toch vind ik het moeilijk een foto te krijgen die mij treffend afbeeldt. Misschien Ingeborg eens vragen :-). Het kan ook zijn dat mijn zelfbeeld afwijkt van de realitieit. In dat geval komt het nooit goed...

V@nM@n zei

Ik haat het ook als mensen met die dingen op hun kop als zombies rondlopen...

Anoniem zei

Hoe was Van M.?

Anoniem zei

Ow ik zie het al :-) Welke drie nummers... weet je dat toevallig nog?

Gerhard zei

Sorry C, ik was vergeten hierop te antwoorden. Ik weet niet meer wat hij speelde, ik was teveel afgeleid.