woensdag 11 juli 2007

Opstappen

P. en K. hebben het erg druk, ze werken bijna dag en nacht. En ook in de weekends. Daarom hebben ze een boot gekocht, om meer bij elkaar en bij de kinderen te kunnen zijn. Een gezinsactiviteit te hebben weg van huis en kantoor. Het lijkt te werken. Alleen waren ze al vanaf het begin niet echt tevreden met hun boot, een best leuk polyester schip van 10 meter. Maar inderdaad, misschien een beetje onpraktisch.

Ze hebben ook geen tijd om vantevoren de boot op de zeilbestemming te brengen, dit zou dan vrijdagnacht gebeuren. P. zou alleen met de kinderen varen. Maar omdat me dit niet verstandig leek, zoveel ervaring heeft hij nou ook weer niet, bood ik in een mailtje aan om mee te varen (op te stappen). Dan konden de kinderen zaterdag wel gebracht worden, of vrijdag door Maria meegenomen.

Gisteravond laat ging de telefoon. "Ja met P. Kan het nog wel even?"
"Tuurlijk"
"Even over je mailtje."
"Ja?"
"Lijkt me een heel goed plan."
"Ok, leuk! Gaan we mooi even varen!"
"Ja, maar ik heb de boot ingeruild."
"Oh?"
Een vreemd voorgevoel bekruipt mij.
"P. wat heb je gekocht dan?"
"Een Super van Craft"
Dit zijn echt high-end jachten...
"Oh jee P. Hoe groot is'ie?"
"13.60"
Ik schiet in de lach. Dat is niet niks, op zo'n schip ben ik nog nooit geweest. Laat staan er mee gevaren.
"K. brengt de kinderen, kunnen wij mooi even uitproberen. En er zit van alles op en aan. Ik weet nog niet eens wat ik daar allemaal mee moet."

Ik kort het gesprek wat hier op volgde maar even af. En het schip moet eerst nog wel gekeurd worden. Ik heb er in ieder geval al veel pret om gehad. En ook om het gemak waarmee sommige mensen dingen kunnen doen. Ze zijn wel wat van de extremen. Ik hoop niet dat ze hier spijt van krijgen, hoewel ik me dat nauwelijks voor kan stellen.

Maar ik moet zeggen dat ik enorm veel zin heb om (er) eens mee te varen. Hopelijk heeft hij vaker geen tijd de boot ergens te brengen...

11 opvarenden:

Anoniem zei

Ook voor boten geldt:
hoe kleiner
hoe fijner...

V@nM@n zei

Tsjonge, dat is geen boot maar een vrachtvaarder...

Anoniem zei

Haha... @re: Nee ik heb de metro niet gelezen, maar vertel.

Anoniem zei

A dream comes true. Een beetje dan. Ja, dat wonderlijke gemak soms heeft mooie kanten.

Anoniem zei

Het geeft me een klein beetje het gevoel van een kind op een paard van 1.80!

Maar goed....dat 'ie hulp krijgt;-)

Gonda zei

Oh jee, is er wel radar aan boord? Of hebben schepen dat niet? :-)
Wat een overmoed van P!

Ik heb je net even 'bijgelezen'. Was een paar dagen afwezig... Jammer dat het zeilen op de Beulakker zo tegen viel. De omgeving is daar prachtig, dat wel. Maar daar let je natuurlijk weinig op bij wedstrijdzeilen...
Wij deden ook een (zeilpunter)wedstrijdje, met vliegende start. Eerst de boten optuigen, ook dat nog. Ik was de schipper en natuurlijk verloren we dik :-) Volgens mij is Hella een veel betere zeilster dan ik!

Gerhard zei

@Anders: Zo is't maar net. Niks aan, een boot waar een huishoudster mee moet..

@V@nM@n: Lijkt me ook heel leuk. Moet eigenlijk een groot vaarbewijs hebben...

@Marius: Maar ook z'n lelijke. Ik werk om te leven, niet andersom.

@Ingeborg: Ja, ik vind het eigenlijk best spannend. Leuk spannend.

@Goentah: Hebben schepen wel. Maar je moet een speciale vergunning hebben. Plezierjachten hebben dat niet snel. Het zeilen zelf viel wel mee, de organisatie deugde niet.

Anoniem zei

Lieve help, hoeveel kinderen hebben ze dan? Stuk of 12?

Gerhard zei

@Branwen: Twee...
Er zitten ook maar vier vaste slaapplaatsen in, dus dat is dan wel weer makkelijk! Ik moet aan boorde elke avond een bed maken.

Anoniem zei

Wow, ik ken een man die ze maakt, het zijn wel prachtig schepen hoor. Zodra ik mijn vaarbewijzen heb ga ik ook eens opteren voor 'bootwegbrengklusjes' :)

Gerhard zei

@Jowi: De vaarbewijzen zijn handig, door de kennis die je erdoor opdoet. Maar voor schepen tot 15 meter niet verplicht!