maandag 9 juli 2007

Stoere tochten

Ik was de afgelopen dagen best wel stoer, vond ik zelf. De plannen voor het weekend zoals ik eerder beschreef hebben we op het laatste moment helemaal omgegooid. Donderdag en vrijdag voer ik daarom de boot in m'n eentje naar het Zuidlaardermeer, twee sluizen, wat bruggen en met elkaar tien uur varen. Het ging prima, ondanks het wat stormachtige weer. En waarom spoelt het altijd wanneer ik in een sluis sta te schutten? Maar al met al was het erg leuk, ik heb er van genoten.

Zaterdagochtend ging ik met de auto, Flits erachter, en wat zeiljeugd richting Beulakker. Daar woei het behoorlijk pittig en was er een wedstrijdcomité dat die naam niet mag dragen. Wat een amateuristische toestand was het daar, een kampioenschap onwaardig. De golven waren er hoog en kort en de baan van olympische afmetingen. En er was nauwelijks rescue. Flitsen zijn hier niet voor gemaakt, en moeten na omslaan kunnen worden afgesleept. Verder zeilen is zelden mogelijk. Visioenen van urenlang ronddobberende kinderen. Ons ouders sloeg de schrik om het hart.

Daarom togen AM, één van de leukste en zeker stoerste moeders die ik ken, en ik in een geleend bootje en geleende jollenbroek, samen met wat andere ouders in andere bootjes, op pad. Ik had geen reservekleding mee (dom). We waren binnen een minuut drijfnat. Gelukkig was het droogzaam weer en had ik wat niet-essentiële kleding aan de wal gelaten. We zijn de hele ochtend druk bezig geweest. Enkele bootjes begeleid naar de haven, de kinderen zagen het niet meer zitten. Twee hebben we na omslaan afgesleept. Van de elf bleven er uiteindelijk vier over die zijn gefinisht! Waaronder Hella (ook heel stoer), die ik met een scheef oog steeds in de gaten hield. Ze scharrelt meestal rustig door. Maar ze wil hier nooit meer zeilen. Het lastigst was het voordewindse rak, waarbij een Flits weleens de neiging heeft te duiken. Erg gevaarlijk in de golven daar.

Omdat er volgens ons 's middags toch niet meer gezeild ging worden, en gelukkig (maar met dit comité niet vanzelfsprekend) was dat ook zo, hebben we de tijd benut om maar vast wat Flitsen naar het Zuidlaardermeer te brengen. Ik reed voorop, zie mijn eerdere stukje, met een Flits op mijn trailer. AM reed achter mij aan met een andere Flits. Het ging prima, tot we de afslag Vries richting Zuidlaren namen. Op zich was dat heel slim van mij, maar helaas. Omleidingen alom, waardoor we de halve provincie Groningen (erg mooi overigens) vanaf smalle B-weggetjes hebben kunnen bekijken. Omleiding 4 hield midden in de rimboe op. En vanaf dat moment waren we overgeleverd aan mijn richtingsgevoel. Lees nog maar eens dat stukje. Tot mijn grote verbazing (en dankzij af en toe overleggen) is het toch redelijk snel goedgekomen. De terugweg zijn we maar via stad gereden.

4 opvarenden:

Anoniem zei

Wijs besluit,
van dat afgelasten...
wij hebben zaterdag ook niet gezeild.
In plaats daarvan
waren we waren op de toren
met de kinderen:
http://lh6.google.com/AndersWebdesign/Ro_6HQp9xCI/AAAAAAAAAJc/zF5sD0W-GXk/IMG_0216.JPG?imgmax=512
Had je het gelezen van die zeilwedstrijd in Ierland ?
www.demorgen.be/dm/nl/nieuws/buitenland/515000

Gerhard zei

@Anders: We hoorden ervan tijdens het weekend. Een nachtmerrie! Misschien zijn wij wel eens wat overbezorgd, maar dan gebeuren er in ieder geval geen nare ongelukken. Even afkloppen.

Anoniem zei

Jij ook stoer? Huh? Dat ben ik toch? ;-)
Jij bent hartstikke stoer als ik het zo lees!

V@nM@n zei

Toch maar eens aan een TomTom gaan denken.